جامعه

کابل پایتخت که سیستم ترانسپورتی ناهنجاری دارد // رئیس تصدی ملی بس : برای احیأ مجدد این تصدی میلیون ها دالر نیاز است .

کابل باختر 29 میزان
درحالیکه  سیستم  ترانسپورتی  شهری درکابل با خلاهای  جدی مواجه است مردم انتظاردارند که در وجود انکشافات جدید به مشکل  ترانسپورتی  بخصوص  مشکل حمل ونقل  شهری  درپایتخت  توجه شود ودرگذشته  سیستم حمل ونقل  شهری  درپایتخت  تا اندازۀ منظم بود، درکنار سکتور خصوصی صدها واسطه ملی بس وبه همین گونه بس های  برقی در انتقال شهریان فعالیت داشتند مگر حالا  به جز از  چند واسطه انگشت شمار ملی بس  درشهر کابل تنها نام تصدی ملی بس باقی مانده است ودیگر هیچ .
احمد نذیر رضایی، رئیس تصدی ملی بس  دراین باره به خبرنگار آژانس باختر گفت: این تصدی  باداشتن  یک هزار وپنجاه وسه بس که از جمله ششصدو بیست وسه آن در مرکز وچهارصد وسی واسطه دیگر در ولایات فعالیت دارد که از میان این ارقام سه صد وپنجاه هشت بس درمرکز ولایات غیر فعال می باشد.
رضایی علاوه نمود، اخیراً کشور هند وعده داده است تا یک هزار بس های خدمات شهری را بدسترس این تصدی  قرار دهد  که تا حدود کارهای مقدماتی  آن نیز تکمیل  شده واز سوی دیگر سفارت ایالات متحده  امریکا درکابل  تعهد کرده تا یکصدهزار دالر امریکایی را برای خرید وتهیه پرزه  های آن وسایط که قبلأ از کمک های  جاپان دراختیار ملی بس قرار گرفته  وغیر فعال می باشند  استفاده شود.
به گفته  رضایی، ماتلاش  داریم تا با همکاری  ارگانهای ذیربط  بتوانیم برای مردم عرضه  خدمات ترانسپورتی را بصورت معیاری فراهم سازیم .
جار الله منصوری معین پلان وپالیسی وزارت ترانسپورت میگوید، نبودحفظ مراقبت از وسایل وجمع آوری عواید به  سیستم ابتدائی مانع فعال بودن ترانسپورت شهری شده است.
به گفته او، برخی شرکت های خصوصی آماده اند تا خدمات ترانسپورت شهری را انجام دهند اما بنابرنبود ایستگاه ها، سرک مشخص ترانسپورت شهری، ازدحام  وبی نظمی  درجاده ها به شرکت خصوصی اجازه فعالیت داده نشده است .
موصوف اضافه نمود: حکومت جدید درنظر دارد تا تصدی ملی بس که خدمات ترانسپورت شهری را انجام میدهند به اساس طرحی که جوابگوی نیازمندی های شهری باشد به ارگانهای دیگر بسپارد و کار بالای این طرح ادامه دارد.
اما شهروندان میگویند که درسیزده سال گذشته توقع داشتیم که با کمک های گزاف ، بخش عرضه خدمات ترانسپورت شهری با معیار های جهانی به شهروندان فراهم شود ولی متاسفانه کابل یگانه پایتختی است که فاقد بس های ترانسپورت شهری میباشد.
یکتن از باشند گان ده افغانان میگوید، من شاهد بس های برقی و بس های ملی بس درهمین ساحه ده افغانان بودم که ایستگاه عمومی بس هابود و بس ها منظم فعالیت داشت اما امروز آن رنگ و رونق بس های شهری نه تنها دراین ساحه بلکه درتمام ساحات از بین رفته است .
شهروند دیگری میگوید، حکومت درسیزده سال گذشته قادرنبودکه حداقل بالای سرک های حلقوی شهری و بس های شهری طرحی داشته باشد که برای مردم سهولت فراهم سازد اما اکنون از حکومت وحدت ملی میخواهم که مطابق وعده هایش که گفته است کابل را توسعه میدهیم، بالای بس های شهری و سرک های حلقوی توجه جدی نماید.
همچنان این شهروند کابل این ادعا رییس ملی بس را رد کرده که میگوید که حدود ششصد و بیست و سه عراده بس این تصدی در شهر فعالیت دارد. اواز رییس تصدی ملی بس میپرسد که میتواند از این جمله ده عراده آن را درخدمت شهریان کابل قراردهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا