اخبارصحت

سازمان ملل متحد در افغانستان در مبارزه با کوید ۱۹ متحد است

کابل /26جوزا/ باختر

افغانستان موج سوم شیوع ویروس کرونا را تجربه می کند که شاهد افزایش چشمگیر تعداد مصاب شدگان در هفته های اخیر است.

دولت تدابیری را برای مدیریت و كاهش شیوع کرونا در سرتاسر كشور افزایش داده است.

به گفتۀ این سازمان،  بیش از ۹۰ هزار تن از ابتدای ابتلا به بیماری همه گیر کوید ۱۹ به این بیماری مبتلا شده اند و بیش از ۳۰۰۰ نفر به دلیل کوید ۱۹ جان خود را از دست داده اند.

افغانستان اولین محمولۀ ۴۶۸۰۰۰ دوز واکسین کرونا را در ۸ مارچ ۲۰۲۱ دریافت کرد و این اولین کشور در آسیای میانه است که واکسین را از طریق کواکس که توسط یونیسف ، سازمان صحی جهان و اتحادیه اروپا برای تدارکات مشترک و توزیع عادلانه واکسین کرونا به سطح جهانی اداره می شود، در یافت می کند. این کشور قصد دارد حدود ۲۰ درصد از جمعیت خود را از طریق کواکس واکسین کند. در جون ۲۰۲۱، سازمان ملل متحد اعلام کرد که محمولۀ دوم نزدیک به ۵۰۰۰۰۰ دوز واکسین برای افغانستان تأمین شده است و در آینده نزدیک وارد کشور می شود.

باید گفت که از ماه می ۲۰۲۱ سازمان ملل بیش از ۸۳ میلیون دالر امریکایی کمک های خود را که شامل تأسیس و حمایت از ۲۸ لابراتوار، تهیه بیش از ۱۹ میلیون قطعه تجهیزات حفاظت شخصی برای کارمندان صحی که در خط مقدم قرار دارند و سکریننگ بیش از ۱۱ میلیون نفر بود، فراهم ساخته است.

همچنان، به تاریخ ۹ جون ۲۰۲۱ سازمان ملل در افغانستان به رهبری سازمان صحی جهان و یونیسف ۳۷۵۰ پایه دستگاه اکسیجن را در اختیار افغانستان قرار داد و در حال کار با وزارت صحت عامه برای نصب ۱۰ دستگاه تولید اکسیجن در شفاخانه ها در سراسر کشور است.

سازمان ملل متعهد است که به کار خود به عنوان شریک دولت افغانستان و مردم آن در این بحران ادامه دهد که علاوه بر سال ها درگیری با فقر و تغییرات اقلیمی دست و گریبان اند. مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا