اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل /8 دلو / باختر

وزارت صحت عامه می گوید: موج دوم ویروس کرونا  در کشور سیر نزولی دارد و روز گذشته  هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا در کشورثبت نشده است.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ وزارت صحت عامه می گوید که موج دوم ویروس کرونا  در کشور سیر نزولی دارد٬ با آن که موج دوم شیوع کرونا در افغانستان مانند موج اول حاد نبود مگر با آنهم  در این مدت وقایع مثبت تا اندازه یی رشد کرد و ارقام مبتلایان افزایش یافت.

حالا ما بار دیگر شاهد سیر نزولی کرونا در کشور خود استیم مگراین آخر گپ نیست٬ وزارت صحت عامه از شیوع موج سوم نگران است٬ این نگرانی ها می تواند با  شناسایی موارد مثبت نوع جهش‌ یافتۀ کرونا در کشورهای همسایه و منطقه که از بریتانیا شیوع یافته است توجیه شود٬ مشکل در این است که افغانستان در حال حاضر، امکانات لازم برای تشخیص نوع جدید ویروس کرونا را ندارد؛ گام اول برای وقایۀ شهروندان٬اجتناب از سفرهای غیر ضروری به کشورهای همسایه و هند است.

با آن که گذر از موج و اول و دو م کرونا در افغانستان٬ با مشکلاتی همراه بود مگربا آنهم این کشور درمقایسه با کشور های همسایه وضعیت بهتری داشت و اگر مردم در زمان شیوع موج اول و دوم این ویروس٬ دساتیرصحی را مراعات می کردند٬ بدون شک وضعیت ما بهتر می بود.

وزارت صحت عامه تنها از سیر نزولی کرونا در افغانستان گفته است نه از مهار کلی آن٬ این نشان می دهد که خطر و نگرانی همچنان وجود دارد و در موجودیت جهش سوم این ویروس که تقریباً ناشناخته و متفاوت از آن ویروس است که در زمان شیوع موج اول و دوم گریبانگیر مردم شده بود می توان حدس زد که کرونا در جهش سوم خود خطرناکتر خواهد بود٬ آنهم در حالتی که دولت و نهاد های وابسته به آن در برابر نوع جدید ویروس کرونا امکانات ندارند و منتظر کمک های بیرونی اند.

احتمال جهش سوم کرونا، مردم افغانستان را در یک وضعیت دشوار قرار داده است و بازهم رعایت معیار اجتماعی و دساتیر صحی است که می تواند ما و جامعۀ ما را در برابر کرونا که هنوز از سر ما  دست برنداشته است و در برابر جهش موج سوم آن که  شاید خطرناکتر باشد٬ وقایه کند . 

باید گفت:هنوز هم اشخاصی پیدا می‌شوند که اطلاع کافی در خصوص کرونا ندارند و از عواقب آن بی‌خبر استند؛ این بی‌اطلاعی خود باعث می‌شود که نگرانی در مورد مبتلا شدن به بیماری وجود نداشته باشد٬ در حالی که اثربخشی پیشگیرانه ووقایه در برابر این بیماری٬ بسیار موثرتر از راهکارهای درمانی بوده می تواند و این زمانی ممکن است که مردم از عوامل و پیامد های خطرناک کرونا بیشتر آگاهی پیدا کنند.

آگاهی عامه در شناخت کرونا و مبارزه علیه آن مفهوم گسترده دارد که باید در بعد کلان به آن پرداخته شود سیاست‌ ورزان ٬جامعۀ آموزشی ٬ منابر٬ رسانه ها … همه در محور نهاد های صحی بسیج شوند که افراد جامعه  بتوانند با کمک آنان به اطلاعات درست در مورد کرونا  دسترسی پیدا کنند و سلامت خود را حفظ کنند

معلوم است که آگاهی مردم از کرونا اندک است و کم کاری شماریاز نهادها در این خصوص٬ مدیریت شرایط بحرانی کرونا را سخت تر کرده می تواند و علاوه بر آن شمار تلفات ناشی از کرونا و هزینۀ مالی در برابرآن  بیشتر شده می تواند.

در وجود کم کاری و عوامل دیگر که در زمان موج اول و دوم کرونا در افغانستان وجود داشت، می‌توان ادعا کرد که شیوه‌های پاسخ گویی ما به آن، در سطوح فردی، جمعی و در سطوح کلان تصمیم‌گیری  مشکلات خود را داشته است.  

واضح گفته شود که مبارزه با  کرونا بیشتر به کار تبلیغاتی نیاز دارد٬ در حالی که منابر٬ رسانه ها٬ صنف درسی٬ مکتب و پوهنتون٬ بزرگان قومی ٬ سیاست ورزان…  با کرونا آن گونه که لازم بود جنگ درست تبلیغاتی نکردند.

 با این همه٬ موج اول و دوم شیوع کرونا در افغانستان در کنار ایجاد مشکلات ٬فرصت هایی را هم ایجاد کرده است ووزارت صحت عامه تجارب خوب گرفته است که بدون شک در حالات بحرانی که احتمال آن وجود دارد از آن استفاده خواهد شد.

حرف دیگر این که٬ وزارت صحت عامه از کمک هند مبنی بر اهدای ۵ صد هزار دوز  واکسین کرونا برای افغانستان خبرداده است و همچنان تا چند ماۀ آینده مقدار دیگری از واکسین کرونا به افغانستان آورده خواهد شد٬ وزارت صحت به این باور است که با واکسین چهل فیصد از شهروندان ٬ زمینۀ معافیت کتله یی شکل خواهد گرفت امید است که بارسیدن واکسین کرونا٬ اصل عدالت رعایت شود و این فرق وجود داشته باشد که کدام کتگوری مردم باید در گام نخست واکسین شوند .  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا