جامعه

مراسم عروسی دسته جمعی سی و دو جفت جوان درسمنگان

ایبک / باختر/ 17/ اسد
برای نخستین بار جشن عروسی دسته جمعی سی و دو زوج از جوانان ولایت سمنگان امروز درشهر ایبک مرکز این ولایت برگزار گردید.
این جشن عروسی به کمک مالی حاجی عبدالقدوس ارباب زاده یکتن از باشندگان این ولایت مقیم عربستان سعودی در دو محفل جداگانه مردانه و زنانه دردو وقت درهوتل قصر الماس شهر ایبک برگزار گردیده بود که درآن حدود سه هزار تن از باشندگان این ولایت ، اقارب و خویشاوندان داماد ها و عروسان اشتراک نموده بودند.
دراین مراسم مولوی عبدالقدیر یکتن از علمای سمنگان مستند به آیات قرآن کریم و احادیث نبوی صحبت نموده بر گزاری چنین محافل را مطابق به احکام دین اسلام خوانده و تهداب گذاری این نوع محافل را درمیان جوامع اسلامی یک سنت حسنه و پسندیده تلقی نمود.
این عالم دینی در سخنان خود مصارف گزاف عروسی ها را که درجامعه افغانی مروج است اصراف دانسته و از تمام باشندگان سمنگان خواست جشن عروسی های خود را مطابق به احکام دین اسلام برگزار نموده و از مصارف زیاد خودداری کنند.
درهمین حال محمد هاشم سروری عضو شورای ولایتی و رییس کمیسیون برگزاری این جشن طی صحبتی گفت: این 32 جفت از جوانان غریب و بی بضاعت بوده که آنان به نسبت ضعف اقتصاد خانواده گی شان بعداز مراسم شیرینی خوری تا الحال نتوانستند مراسم عروسی شانرا برگزار کنند.
سروری در صحبت خود از کمک مالی این شخص خیر اندیش به نمایندگی از مردم سمنگان اظهار قدردانی نموده گفت: این جوانان از ملت های مختلف چون تاجیک ، ازبک و پشتون ها بوده و باشندگان مرکز و سه ولسوالی سمنگان میباشند که اعضای کمیسیون در طی دوماه گذشته آنان را شناسائی نموده و با مشوره خانواده دامادان و عروسان این جشن را برپا کردند.
همچنان دراین محفل حاجی عبدالقدوس برگزار کننده این محفل گفت: امروز خوشحال هستم سی و دو دختر سمنگانی پشت بخت خود به خانه شوهران شان رفته با تشکیل یک خانواده کوچک زندگی نوشان را آغازمیکنند.
به گفته وی، به علاوه نان چاشت اشتراک کننده گان برای هر جفت زوج یک تخته قالین دوازده متره ، یک دانه انگشتر طلا برای داماد و پنجصد دالر امریکایی پول نقد به منظور پیشبرد معیشت زندگی شان توزیع نموده و مجموع مصارف آنان را پنجاه و پنج هزار دالر امریکایی وانمود نمود.
همچنان دراین مراسم موصوف یک داماد را به حیث خوش چانس این جشنواره تعیین نموده میان دامادها قرعه کشی گردید که درنتیجه این قرعه کشی عبدالبصیر داماد که یک نوجوان ناشنوا و باشنده قریه جعذ ایبک میباشد مبلغ یک هزار دالر امریکایی را ازآن خود نمود.
ازسوی هم جوانان که از این برنامه مستفید شده اند از کمک این شخص نیزاظهار خوشی نمود.
عین الدین 28 ساله باشنده قریه خواجه اسماعیل ایبک گفت: چهارسال قبل شیرینی خوری کردم و به مدت سه سال کابل  رفته کارکردم سه صد هزار افغانی مهر خانمم را پرداختم اما نتوانستم تا الحال عروسی کنم این داماد از برگزاری این مراسم اظهار خوشی نمود.
وی از دیگر افراد پولدار خواست همین اکنون که تعدادی زیادی ازجوانان به نسبت نداشتن مصارف طویانه عروسی نکرده اند با آنان کمک کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا