جامعه

توزیع مواد خوراکی حیوانی، به ولایت‌های آسیب ‌دیده ‌تر آغاز می‌شود

کابل باختر 4 ثور
به دنبال افزایش نگرانی‌ها از خشک‌سالی در اکثر ولایت‌های کشور، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، قرارداد تولید مواد خوراکی متراکم حیوانی را برای شماری از مالداران ولایت‌های آسیب‌دیده ‌تر از خشک‌سالی، امضاء کرده است.
به گزارش آژانس باختر، اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری امروز در یک نشست خبری در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت گفت " وزارت زراعت با توجه به نگرانی ها از خشکسالی قرار داد تولید بیش از هشت هزار متریک تن مواد خوراکی متراکم حیوانی را با شرکت‌های تولیدی داخلی امضا کرده است که روند تولید این مواد آغاز شده و به زودی فرایند توزیع آن به شماری از مالداران ولایت‌های آسیب‌دیده ‌تر آغاز می‌شود."
وی تأیید کرد که خشک‌سالی بر اکثر ولایت‌های افغانستان آسیب رسانده است و مالداران ولایت‌های مختلف با درجه‌های متفاوتی به کمک نیاز دارند.
سخنگوی وزارت زراعت تأکید کرد که این وزارت پلان دوماهه را برای کمک به مالداران آسیب‌دیده از خشک‌سالی در سراسر کشور تهیه کرده است. در این طرح دو ماهه، در نظر است برای مالداران ولایت‌هایی که از خشک‌سالی آسیب بیش‌تری دیده‌ اند، علوفه و مواد خوراکی حیوانی متراکم تهیه و کمک شود.
رستمی‌ همچنان گفت که مالداری در افغانستان از نظر تغذّی وابسته به سیستم‌های تغذّی علف‌چر و چراگاهی است و این سیستم برای کوچی‌های مالدار که اکثراً بز و گوسفند نگه می‌دارند، ارزش بالاتری دارد، زیرا حیوانات کوچی‌ها نزدیک به صد درصد وابسته به سیستم علف‌چر اند و به دلیل کمبود و یا حتا در مواردی نبود بارنده‌ گی در بیش‌تر ولایت‌ها، در چراگاه‌ها علف نروییده و خطر جدی‌ برای مالداران ایجاد شده است.
به گفته رستمی، از نظر خشک‌سالی پانزده ولایت از جمله بادغیس، بغلان، بلخ، فراه، فاریاب، غور، هلمند، هرات، جوزجان، قندهار، کندز، نیمروز، سمنگان، ارزگان و زابل درشمار ولایت‌های آسیب ‌پذیرتر هستند که در پلان وزارت زراعت به ۱۴۳ هزار و ۲۶۹ متریک تن مواد خوراکی متراکم حیوانی نیاز دارند.
به گفته او ولایت‌های لوگر، نورستان، پکتیا، سرپل، تخار و وردک، شش ولایتی اند که در درجه‌ دوم خشک‌سالی قرار دارند و بر اساس تخمین وزارت زراعت، در دو ماه به ۱۶ هزار و ۹۹۶ متریک مواد خوراکی متراکم حیوانی نیازمند اند.
در درجه‌  سوم، ولایت‌های بدخشان، بامیان، غزنی، کابل، کاپیسا، خوست، کنر، لغمان، ننگرهار، پکتیکا، پروان، پنجشیر و دایکندی شامل‌ اند. این ولایت‌ها وضعیت بهتری نسبت به گروه اول و دوم دارند، اما باز هم از خشک‌سالی آسیب دیده ‌اند. در پلان وزارت زراعت، برای رفع ضرورت دو ماهه‌ این ولایت ها ، ۱۸هزار و ۳۱۲ متریک تن مواد خوراکی متراکم حیوانی به عنوان نیازمندی ‌شان پیش‌بینی شده است.
پلان دو ماهه‌ ی وزارت زراعت برای مقابله با خشک‌سالی که تهیه و توزیع بیش از  ۱۷۸ هزار و ۵۷۷ متریک تن مواد خوراکی متراکم حیوانی برای مالداران است، حدود ۱۰۰ میلیون دالر هزینه نیاز دارد.
وزارت زراعت، در این پلان اولویت‌بندی توزیع موادخوراکی حیوانی به مالداران را بر بنیاد میزان آسیب‌ دیده‌ گی ولایت‌ها و ولسوالی‌ها تعیین کرده است. ختم/ احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا