سیاستاخباراقتصاد

یک عضو کابینه پاکستان فردا به کابل میآید

کابل، ۲۵ سرطان، باختر
قرار است وزیر تجارت پاکستان فردا به کابل بیاید و در مورد مسایل ترانزیتی و تجاری منجمله کاهش قیمت زغال سنگ با مقام های امارت اسلامی دیدار های داشته باشد.
با آن که منابع رسمی در امارت اسلامی افغانستان در مورد سفر وزیر تجارت پاکستان به کابل چیزی نگفته اند اما یک روز نامه پاکستانی امروز خبر داد که وزیر تجارت پاکستان در راس یک هیئت عالی رتبه آن کشور فردا یکشنبه ۲۶ سرطان به کابل می رود.
روزنامۀ پاکستانی «بزنس ریکوردر» گزارش داده است که نمایندگان ادارات مختلف پاکستان شامل این هیئت خواهند بود.
به گفتۀ این روز نامه، خدمات بیست و چهار ساعته در گذرگاه های تورخم، کراچی و غلام خان، توظیف منابع بشری بیشتر برای تسهیل خدمات، بهبود زیربناها در طرف افغانستان و تردد وسایط میان دو کشور و کاهش قیمت زغال سنگ از جمله مواردی اند که قرار است در این سفر روی آن بحث صورت گیرد.
در حال حاضر افغانستان روزانه تا سه هزار تن زغال سنگ به پاکستان صادر میکند، تعرفه گمرگی هر تن زغال سنگ صادر شده از سوی افغانستان به پاکستان دو صد دالر تعین شده است در حالی که پاکستان خواستار خریداری زغال سنگ از افغانستان به ‹ کلدار› پول رایج آن کشور است.
افغانستان برای صادرات زغال سنگ به پاکستان کدام توافقنامه رسمی با حکومت آن کشور ندارد و صادرات این ماده از طریق بخش خصوصی انجام می شود.
مقام ها در امارت اسلامی افغانستان تاکید دارند که فروش زغال سنگ به پول رایج کشور ‹ افغانی › معامله میشود و این که زغال سنگ صادر شده به کشور های دیگر در بیرون از مرز افغانستان با کدام اسعار به فروش می رسد، ارتباطی به افغانستان ندارد.
باید گفت با وجود بلند رفتن تعرفه گمرگی زغال سنگ از سوی وزارت مالیه افغانستان، قیمت زغال سنگ افغانستان به مراتب ارزانتر از هر کشور دیگری است.
از طرف دیگر آگاهان اقتصادی میگویند که پاکستان در مسایل ترانزیتی بیشترتلاش کرده است که امتیاز یک جانبه داشته باشد و کمتر حاضر شده است که حق افغانستان در این خصوص را رعایت کند.
بدون شک امارت اسلامی بر کار گیری مسیر های ترانزیتی میان دو کشور، بر استفاده متوازن تاکید خواهد کرد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا