اخبارامنیت

یوناما: تلفات غیرنظامیان درافغانستان همزمان با مذاکرات صلح افزایش یافته است

کابل/ ۵حوت/باختر

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل در گزارشی اعلام کرده است با آغاز مذاکرات صلح در ماه سپتامبر، میزان کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در افغانستان افزایش یافته است

درگزارشی که امروز توسط هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) منتشر شد گفته شده است: با آغاز مذاکرات صلح در ماه سپتامبر، میزان کشته شدن و زخمی شدن غیرنظامیان در افغانستان افزایش یافته است.

دیبرا لاینز، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان گفته است:”سال ۲۰۲۰ می‌توانست سال صلح در افغانستان باشد. در عوض، هزاران غیرنظامی افغان به دلیل درگیری ها از بین رفته است.”

وی افزود: “هدف اصلی این گزارش مهم، ارائه حقایق  و توصیه ها به طرفین منازعه است، تا آنان گام های فوری و مشخصی برای جلوگیری از آسیب رساندن به افراد ملکی بردارند. من از آنان می خواهم که در انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از رنج بیشتر، حتی یک روز را تلف نکنند

خانم لاینز گفت: «در نهایت، بهترین راه برای محافظت از افراد ملکی، برقراری آتش بس بشردوستانه است. طرفی که از آتش بس امتناع می کند، باید عواقب ویرانگر چنین وضعیتی را بر زندگی افراد ملکی افغانستان مشاهده کند.”

برای هفتمین سال متوالی، یوناما سالانه کشته شدن بیش از ۳۰۰۰ فرد ملکی را ثبت کرده است، که این امر افغانستان را در میان، خطرناک ترین مکان ها برای افراد ملکی در جهان قرار داده است.

یوناما اعلام کرده است که ویژگی ناراحت کننده از درگیری، تاثیرات نامتناسب است که به زنان و کودکان افغان وارد شده است. که در مجموع ۱۱۵۰ تن از زنان و کودکان کشته شدند

در گزارش این نهاد آمده است که تعداد کلی تلفات افرادی ملکی در سال ۲۰۲۰ از ۸۸۲۰ (۳۰۳۵ کشته و ۵۷۸۵ زخمی) برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ بدین سو به کمتر از ۱۰۰۰۰ رسیده است و در سال ۲۰۱۹ با ۱۵ درصد کاهش همراه بوده است. گرچه این کاهش در تعداد قابل استقبال است، اما اسناد و مدارک نشان می دهد که این سطح پایین صدمات تا اندازه یی بنابر بعضی تکتیک ها در سه ماه آخر سال زیاد شده است و با  آسیب رسیدن غیرمعمول به افراد ملکی جبران شده است.

یوناما می گوید که مذاکرات صلح افغانستان که با طالبان در قطر از ۱۲ سپتامبر آغاز شد، ولی تا حالا نتوانسته است که از میزان آسیب به افراد ملکی که شاخص اصلی میزان خشونت است، کاهش بدهد.

در این گزارش گفته شده است که عناصر مخالف دولت در سال ۲۰۲۰ باعث بیشترین تلفات افراد ملکی (۶۲ درصد، درمجموع ۵۴۵۹ تلفات – ۱۸۸۵ کشته و ۳۵۷۴ زخمی) شده است که طالبان مسوول بیشتر تلفات (۴۶ درصد) و داعش مسوول هشت درصد آن است .

 نیروهای طرفدار دولت باعث یک ربع تلفات افراد ملکی شدند، درمجموع ۲۲۳۱ (۸۴۱ کشته و۱،۳۹۰ زخمی)  که ۲۴ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ صورت گرفته است، در حالی که نیروهای دفاعی و امنیتی  افغانستان بیشتر این تلفات (۲۲ درصد تمام تلفات) را باعث شده اند

مگرطالبان درواکنش به انتشار گزارش یوناما در مورد تلفات ملکی، اعلام کرده است که این گزارش سلیقه‌ یی است و در آن نیروهای خارجی که عامل اصلی تلفات غیرنظامیان استند، برائت گرفته اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیامی در واکنش به انتشار گزارش یوناما در مورد تلفات غیرنظامیان، گفته این گزارش ناقص و نادرست ترتیب شده است . فریبا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا