اخبارسیاستصحت

کمیته بین ‌المللی نجات؛ منجمد شدن دارایی های افغانستان برای نظام صحی مشکل آفرین شده است

کابل/ ۹  دلو / باختر

کمیته بین ‌المللی نجات، گفته است که منجمد شدن دارایی های افغانستان نظام صحی این کشور را دچار مشکل کرده است و همچنان فقر را در این کشور بیشتر کرده است.

این کمیته،  با اظهار نگرانی در مورد اوضاع جاری افغانستان می‌گوید که بیش از نود درصد مرکزهای صحی این کشور یا بسته شده است و یا هم در آستانۀ بسته شدن قرار دارند ومیلیون‌ها تن در اثر بسته شدن این مرکز هااز خدمات صحی محروم خواهند شد.

کمیته بین ‌المللی نجات همچنان گفته است«افغانستان در دو دهه گذشته برای مصارف خدمات دولتی مانند کارمندان بخش صحت و معلمان متکی بر کمک‌های خارجی بوده است. حکومت پیشین ۷۵ درصد مصارف را از کمک‌های خارجی برای پیش‌برد خدمات دولتی به دست می‌آورد.»

کمیته بین ‌المللی نجات بسته شدن این مرکز های صحی را برای مقابله با ویروس کرونا و بحران‌های شدید مانند سوء تغذیه و امراض گونه‌گون دیگر تهدید آمیز دانسته است.

این نهاد گفته است که قطع کمک‌های بین‌المللی و منجمد شدن ذخایر ارزی افغانستان سبب بسته شدن مرکزهای صحی و وخیم شدن اوضاع اقتصادی در کشور شده است. کمیته بین‌المللی نجات از خشک‌سالی، گرسنه‌گی جاری و احتمال موج چهارم کرونا در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده است.

کمیته بین ‌المللی نجات با استناد به گزارش سازمان ملل گفته است که «کمبود پول نقد به این معنا است که افغان‌ها پول‌ شان‌را از دست می‌دهند، اما این در حالی‌ست که بهای مواد غذایی و مواد صحی بالا رفته است. افغانستان شاهد یک فقر شدید خواهد بود و احتمال می‌رود که تا نیمه سال ۲۰۲۲،  نود و هفت درصد افغان‌ها دچار فقر شوند و بحران جاری در این کشور بر نهادهای بشری نیز اثر منفی گذاشته است.

وزارت صحت عامه احتمال بسته شدن نود درصد از مراکز صحی کشور را رد می‌کند مگر برای فعال نگهداشتن آن به  کمک سازمان‌های جهانی تاکید دارد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا