جهان

کمک های مالی اعراب به مدارس دینی پاکستان

اسلام آباد /روزنامه نیشن/باختر/3 حوت
منابع رسمی پاکستان اعلام کرده اند که صدها مدرسه دینی در ایالت بلوچستان این کشور، از کشورهای عرب حاشیه خلیج کمک های مالی دریافت می کنند.
روزنامه نیشن به نقل از یک مامور رسمی پاکستان نوشت که اسناد و اطلاعات کافی وجود دارد که صدها مدرسه دینی در ایالت بلوچستان از محل منابع مالی خارجی تغذیه می شوند.
فهرست این مدرسه ها در اختیار دستگاه های ذیربط قرار گرفته است و ضمن کنترل شماره حساب این مدارس، واریز کنندگان پول به این حساب ها شناسایی می شوند.
همچنین روزنامه دان در شماره دیروز خود نوشت اگرچه پاکستان و برخی کشورهای عرب منطقه به ویژه عربستان سعودی همواره از روابط خوبی برخوردار بوده اند، اما افزایش موج افراط گرایی و تروریزم در پاکستان و نقش غیرقابل انکار برخی مدارس دینی این کشور در ترویج افراط گرایی، باعث شده است که افکار عمومی، رسانه ها و حتی مقامات دولتی پاکستان اخیرا با نگاه تردید و بدبینانه به کمک های مالی وحکومت عربستان برخی دیگر از اعراب منطقه به مدارس دینی پاکستان نگاه کنند.
گزارش ها حاکی است که بیشترین میزان کمک های مالی از مدارس دینی در پاکستان به ویژه در ایالت بلوچستان، از سوی عربستان سعودی و بحرین انجام می شود.
روزهای گذشته نیز مسئولان ایالت پنجاب پاکستان اذعان کردند که بیش از یک هزار مدرسه دینی در این ایالت کمک های مالی خارجی دریافت می کنند.
اکبر خان درانی، وزیر امور داخلی ایالت بلوچستان نیز اعلام کرده است که بیش از سه هزار مدرسه از مجموع پنج هزار و 441 مدرسه دینی در این ایالت در جایی به ثبت نرسیده اند ضمن اینکه بیش از پنج هزار نفر از حدود 130 هزار متعلم که در این مدارس مشغول تحصیل هستند، از اتباع خارجی به ویژه اتباع افغانستان هستند.
بعد از حمله تروریستی به مکتب تحت اداره نظامیان در پشاور که موجب کشته شدن بیش از 150نفر شد، حکومت پاکستان طرح جدیدی را در زمینه مبارزه با تروریزم با عنوان "طرح اقدام ملی علیه تروریزم " آغاز کرد و یکی از اهداف این طرح، کنترول فعالیت های مدارس دینی و محدود کردن کمک های مالی خارجی به این مدارس تعریف شده است.
برخی نمایندگان مجلس و سیاستمداران پاکستانی معتقدند که عربستان سعودی بخش عمده ای از نیازهای مالی برخی مدرسه های دینی در پاکستان را تامین می کند و معمولا در چنین مدارسی، افکار و عقایدی به دانش آموزان تدریس می شود که می تواند موجب سوق دادن ذهن و فکر آنان به سمت افراط گرایی و در نهایت تروریزم شود.
عربستان سعودی در واکنشی دیرهنگام به اظهارات این وزیر کابینه پاکستان و ، اتهامات مربوط به کمک ها مالی ریاض را به مدارس دینی پاکستان برای گسترش افراطی گری رد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا