اخبارTOPگزارش ها

پرداخت غرامت از دارایی های افغانستان٬ واکنش بر انگیز شد

کابل / ۲۴  دلو / باختر

تصمیم جوبایدن مبنی بر پرداخت غرامت به قربانیان حادثه یازده سپتامبر از داریی های افغانستان٬ در میان افغانان و کشور های بیرونی واکنش های را در پی داشته است٬ تا سرحد که به این کار بایدن٬  دزدی٬ بی وجدانی و تصرف دارایی های افغانستان نام گذاشته شده است.

گزارشگر آژآنس باختر می نگارد؛ جوبایدن ریس جمهوری امریکا  با صدور حکمی٬ هفت ملیارد دالر از دارایی های مسدود شده افغانستان را آزاد کرد مگر نه برای مردم افغانستان٬  بلکه برای پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه یازده سپتامبر و برای ارائه خدمات بشر دوستانه برای مردم افغانستان٬ آنهم از طریق موسسات غیر حکومتی.

امریکا ۹ ملیارد دالر از دارایی های ملی افغانستان را بعداز سقوط رژیم اشرف غنی و فرار او به امارت متحده عربی٬ مسدود کرد و با وجود تقاضای مکرر امارت اسلامی و مردم افغانستان و شماری زیادی از کشور های جهان٬ امریکا دارایی های ملی افغانستان را به افغانان نه سپرد و بالاخره هفت ملیارد دالر آن را بنام غرامت برای قربانیان حادثه یازده سپتامبر و کمک های بشر دوستانه برای مردم افغانستان اختصاص داده است که باید از طریق موسسات بین المللی به مصرف برسد نه حکومت افغانستان.

این کار بایدن واکنش های زیادی را در پی داشته است٬ شماری از پایتخت نیشنان آٖن را رهزنی سیاسی و قلدرگری خواندند٬ شماری هم آن ناشی از عقده و بدبینی خاص که بایدن با مردم افغانستان دارد دانستند.

 عبدالواسع حیدری، آگاه مسایل اقتصادی به این باور است که این پول متعلق به مردم افغانستان است که  با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند و در حالت ناگوار اقتصادی قرار دارند٬اگر بحث پرداخت غرامت جنگی است تاوان ویران شدن افغانستان را کی باید بپردازد؟ برای  هزاران خانواده که در جریان تجاوز امریکا بر افغانستان عزیزان شان را از دست دادند کی غرامت می دهد؟

غلام رسول کارمند وزارت هوانوردی می گوید نیاز است که اول امریکا سهم و نقش افغانان را در حادثه سپتامبر واضح سازد در حالی که هیچ افغان در این حادثه دخیل نبود و هیچ سندی هم مبنی بر نقش افغانان در آن حادثه ارائه نشده است٬ مگر با زور گویی های امریکا٬ افغانان تاوان کاری را می دهند که مرتکب نشده اند.

سید اسحاق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان، در این باره گفته است پولی را که آقای بایدن آزاد ساخته، این پول پشتیبانه‌یی پول افغانستان است  بهتر این بود که این پول‌ها آزاد می‌شد و در اختیار افغانان قرار می گرفت.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی امارت اسلامی در واکنش به این تصمیم جوبایدن گفته است: دزدی پول‌های مسدود شده ملت افغان توسط آمریکا و تصرف کردن در آن٬ نشان دهنده پایین‌ترین سطح افتاد‌گی انسانی و اخلاقی یک کشور و یک ملت است. شکست و پیروزی در تاریخ و زندگی بشر امری عادی است، اما بزرگترین و شرم آورترین شکست آن است که شکست نظامی و اخلاقی دست با هم بدهند.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، گفته است« مسدود نمودن ذخایر ارزی افغانستان و یا اختصاص دادن آن به اهداف غیر مرتبط  یک عمل غیرعادلانه است  و به هیچ صورت پذیرفتنی نیست  که ذخایر ارزی افغانستان تحت نام غرامت و یا کمک‌های بشری به دیگران داده شود»

بانک مرکزی افغاانستان این تصمیم امریکا را ناعادلانه خوانده است و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شده است.

بانک مرکزی افغانستان تاکید دارد« مالک اصلی ذخایر ارز این بانک مردم افغانستان است و این ذخایر مربوط به حکومت‌ها، احزاب و گروه‌‍‌‌ها نیست»

ایلهان عمر؛ عضو مسلمان کنگره امریکا، تصمیم بایدن را «بی‌وجدانی» خوانده است و گفته است امریکا در حالی ذخایر ارز افغانستان را به‌عنوان غرامت می‌گیرد که خود از کشور های که حامی تروریست ها اند حمایت می کند.

 او در ادامه گفته است: می ترسم که نتیجه نهایی تصاحب این پول سبب رسانیدن آسیب بیشتر به افغانان بی‌گناهی شود که پیش از این نیز بسیار رنج دیده‌اند

بارنت روبین، پژوهشگر امریکایی در این باره گفته است٬ثروتمندترین کشور جهان تصمیم گرفته است که به نام عدالت از فقیرترین کشور جهان دزدی کند که این  پایانی مناسب برای جنگ در برابر هراس افگنی بوده نمی تواند.

دیده‌ بان حقوق بشر هم در واکنش به مصادره دارایی های افغانستان گفته است؛ دولت بایدن به دنبال تصرف دارایی مردم افغانستان است.

محسن داور، عضو  مجمع  ملی پاکستان، می گوید:«این یک تصمیم تکان دهنده است  و از تمامی معیار های حقوق بشری و بین المللی به دور است. این پول متعلق به افغانان است نه به شهروندان سرمایه دارترین کشور جهان.

وزارت خارجه پاکستان در واکنش به تصمیم جو بایدن، رییس جمهوری امریکا مبنی بر مصادره بخشی از دارایی‌ افغانستان و اختصاص آن به‌عنوان غرامت به خانواده‌های حادثه ۱۱ سپتامبر گفته است که باید مردم افغانستان درباره این دارایی تصمیم بگیرند.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است  «موضع اصولی اسلام‌آباد در مورد ذخایر مسدود شده افغانستان این است که این ذخایر متعلق به ملت این کشور است و باید آزاد شود همچنین استفاده از این منابع مالی باید مطابق تصمیم مستقل افغانستان باشد.»

در بیانیه افزوده شده است: مردم افغانستان با چالش‌های بزرگ اقتصادی روبرو استند و جامعه جهانی باید به ایفای نقش مهم و سازنده خود در کاهش رنج های آنها ادامه دهد.

این در حالی است که سازمان ملل و برخی کشورها از امریکا خواستار آزادسازی این پول شده بودند و حکومت افغانستان نیز از این تصمیم بایدن انتقاد کرده و گفته‌است که اختصاص پول افغانستان برای قربانیان حملات ۱۱سپتامبر «دزدی» است.

ناظران مسایل اقتصادی هم می‌گویند که منجمدشدن میلیاردها دالر از سرمایه‌ مردم افغانستان توسط امریکا و سپردن آن به نام غرامت جنگی به دیگران  از عوامل اصلی بحران انسانی جاری در کشور است که جان میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا