جامعه

وزارت مخابرات: 89 فیصد نفوس کشور تحت پوشش خدمات مخابراتی قراردارند

کابل باختر/ 12/ جدی
مقامات دروزارت مخابرات میگویند 200 هزار نفر در بخش مخابرات درکشور مشغول کاراست .
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت مخابرات و تکنالوؤی معلوماتی، به اساس ،مار و معلومات جدید این وزارت در بخش مخابرات بیش از 3/2 میلیارد دالر سرمایه گزاری صورت گرفته است که حدود 200 هزار نفر در این بخش مشغول کاراند که 60 درصد آنها را زنان تشکیل میدهند.
کاربران فعال بخش مخابرات به 21 میلیون نفر رسیده است و 89 درصد نفوس کشور تحت پوشش مخابراتی قراردارد.
درجریان سال 1394 و 1395 بطور اوسط ساحه پوشش مخابرات 3-4 درصد افزایش یافته است.
امسال به طول 968 کیلو مترشبکه فایبرنوری برعلاوه شبکه ملی فایبر نوری درمسیر های جدید از جمله درمناطق مرکزی ،جنوب ، جنوب شرق و شمال شرق کشور گسترش یافته است.
تابه حال به تعداد 50 سایت ، 30 پوهنتون و مکتب با فایبر نوری وصل گردیده اند.
دریک اقدام بی سابقه بیش ازسی هزار شماره لین تیلفون دیجیتال درکابل و ولایات دراختیار مردم قرار داده شده است.
درقسمت قیمت انترنت کاهش قابل ملاحظۀ بوجود آمد ، درجریان سال 1395 به تعداد 423سایت مخابراتی نصب و فعال گردیده است، 242 دستگاه ارتباط قریه نصب و فعال شده است.
عواید مجموعی سال 1395 وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی 7/13 ملیارد افغانی بوده که نسبت به هدف تعیین شده ازسوی وزارت مالیه،  5/1 ملیارد افغانی که 35 فیصد افزایش را نشان میدهد.
با وجود آنکه مقامات دروزارت مخابرات و تکنالوژی ازپیشرفت در بخش مخابرات سخن میگویند مگر پارۀ از مشکلات جدی درکار شبکه های مخابراتی موجود است که باید به آن توجه صورت گیرد.
شماری زیادی از مردم از فروش سیمکارت ها شرکت های مخابراتی آن هم به گونه یی خود سر و بدون طی مراحل اداری شاکی اند که موجودیت چنین سیمکارت ها نزد افراد استفاده جو مشکلات اجتماعی و امنیتی را به بار آورده میتواند.
ضمناً اخذ ده فیصد مالیه از کریدت کارت های مصرفی مشکلات را متوجه مردم ساخته درحالیکه جمعآوری آن از نزد شرکت های مخابراتی پرسش برانگیز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا