اخبارگزارش ها

واکنش های ملی و بین المللی نسبت به فرمان منع کشت خشخاش در افغانستان

کابل /۱۷  حمل/ باختر

فرمان اخیر امیرالمومنین در باره ممنوعیت کِشت خشخاش و منع تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان با استقبال ملی و بین المللی مواجه شده است .

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ فرمان اخیرالمومنین شیخ الحدیث و تفسیرمولوی هبة الله آخند زاده حفظه الله  در باره ممنوعیت کشت خشخاش و منع تولید و قاچاق مواد مخدر در کشور با واکنش ها در سطح ملی و بین المللی مواجه شده است.

عبدالحمید خادم؛ استاد در یکی از پوهنتون های خصوصی در این مورد گفته است که با صدور این فرمان دیگر دست فروشندگان مواد مخدر در شهر ها کوتاه شده اس٬ و دیگراین فرصت گرفته شده است که معتادین می توانستند به گونه یی آزاد مواد مخدر را بدست آورند و دیگر این فرصت وجود ندارد که فروشندگان به گونه یی آزادانه آن را به فروش برسانند.

استاد خادم امید وار است که با این کار دیگر فضای شهر در موجودیت هزاران معتاد متکرر و زشت نباشد و دیگر مردم نظاره گر بربادی فرزندان شان در وجود مرض بیداد گر اعتیاد نباشند.

او از مسوولان نظام می خواهد که برای تحقق بیشتر این فرمان٬ روند بازداشت و محاکمه فروشندگان و قاچافبران مواد مخدر را سریعتر کنند تا پندی برای آنانی باشد که جوانان را  با اعتیاد و مرگ تدریجی دچار می کنند.

محمد الله فاضل کارمند وزارت معارف می گوید که هر روز صبح با دیدن جمعیتی از معتادین در ساحه ده افغانان و زیر پل کوته سنگی نگران آینده فرزندان خود بود که در وجود چنین زشتی٬ آینده کودکان شان چه خواهد شد؟

او می گوید که با انفاذ این فرمان نسبت به آينده امید وار شده است.

شماری از زارعان در ولایت های مختلف در صحبت با رسانه ها تعهد کرده اند که فرمان امیر المومنین را با جدیت تطبیق می کنند و در کنار آن از مسوولان امارت خواسته اند که برای بدیل کشت خشخاش آنان را کمک کنند.

در بیرون ازافغانستان نیز این فرمان مورد استقبال قرار گرفته است٬ سازمان همکاری های کشورهای اسلامی، ممنوعیت کِشت کوکنار را در افغانستان می ستاید و از امارت اسلامی میخواهد که فرمان ممنوعیت کِشت خشخاش را در افغانستان به گونه کامل عملی کند.

 این  سازمان همچنان گفته است که پس از این تصمیم، جهان کمک های بشری را به افغانستان بیشتر کند.

سفارت امریکا برای افغانستان که در حال حاضر در دوحه قطر فعالیت دارد٬ نیز از این اقدام استقبال کرده است٬ ایان مک کری، شارژدافیر امریکا برای افغانستان، گفته است: غیر قانونی شمردن کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان یک گام مثبت بوده اما اجرای آن کلیدی خواهد بود. این اقدام در داشتن سکتور زراعتی سالم و قانونی به اقتصاد افغانستان و در نهایت افغانان را کمک خواهد کرد.

دولت ایران نیز از این کار امارت اسلامی ستایش کرده است و گفته است که برای دریافت کشت بدیل با کشاورزان افغان همکاری لازم خواهد کرد.

اسکندر مومنی رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اظهار داشته است جمهوری اسلامی ایران از هرگونه کاهش تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان استقبال می‌کند و تمام رایزنی‌های لازم را با مجامع بین‌المللی در گذشته و حال انجام داده تا به موضوع کشت جایگزین، معیشت مردم و کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان بپردازد.

از سوی هم امارت اسلامی می‌گوید که می کوشند تا شغل های مناسب را همچون بدیل برای کشاورزان فراهم بسازند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به رسانه ها گفته است: تلاش می‌کنیم تا در بخش کِشت و اشتغال‌زایی بدیل بوجود بیاید و در تطبیق پروژه‌ها نیز تلاش خواهد شد.

امیر المومنین به روز یکشنبه هفته جاری با صدور فرمانی کشت خشخاش و تولید مواد را در کشور منع قرار داده است.

 تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا