جامعه

میدان هوایی قندهار اعتبار بین المللی کسب میکند

قندهار/ باختر/ 17/ جوزا
مسوولان میدان هوایی قندهار میگویند که طی پنج سال گذشته براعمار وتجهیز این میدان هوایی بیش از صد ملیون دالر امریکایی مصرف شده است که به اساس آن ، تسهیلات میدان هوایی افزایش یافته و با گذشت هرروز اعتبار جهانی را حاصل مینماید.
احمد الله فیضی رییس میدان هوایی قندهار به آژانس باختر گفت که اعمار پارکینگ ، خط رن وی ، تکس برای طیاره ها، نصب ماشین های بایو متریک و ا سکنر ، پروژه های دیگر اند که طی پنج سال گذشته دراین میدان هوایی تطبیق شده اند.
نامبرده علاوه نمودکه کارهای عمرانی متذکره ، به هزینه اضافه تر از صد ملیون دالر توسط ایالات متحده امریکا صورت گرفته و ضمن آن تاجران ملی قندهار جهت تزئین میدان هوایی ، صدها هزار افغانی کمک نموده و برای مسافرین تسهیلات را ایجاد کرده اند.
نامبرده از دروازه ترمینل میدان هوائی قندهارکه در این اواخر ساخته شده و چهار ملیون دالر هزینه برداشته نیز یاد آوری نمود.
نامبرده افزودکه این دروازه دارای تاور های جداگانه و سه سرک دخولی ، خروجی و کارگو بوده و طوری اعمار شده که ضد ماین و مرمی میباشد.
قرار گفته موصوف با نصب این دروازه مشکلات مسافرین که درگذشته دربخش ایستگاه موتر و محل انتظار داشتند، حل گردید.
فیضی گفت: هرسال برای انکشاف میدان هوایی پلان های جدیدی را روی دست میگیرند و بر حل مشکلات به گونه جدی تلاش میکنند.
نامبرده گفت که با انکشافات درمیدان هوایی ، نه تنها عواید آن ها افزایش یافته بلکه با گذشت هر روز با معیار های بین المللی نزدیکتر میشود.
موصوف علاوه کرد که عواید مجموعی میدان هوایی قندهار درسال 2013 یک ملیون و یکصدوسی و سه هزار دالر امریکایی و درسال 2014 میلادی عواید آن یک ملیون و چهارصد هزار دالر بود که 19 درصد افزایش را نشان میدهد.
نامبرده درمورد عواید پنج ماه گذشته سال جاری 2015 میلادی معلومات ارائه نکرد اما اذعان نمودکه بحران انتخابات اخیر ریاست جمهوری امور میدان هوایی قندهار را نیز متضرر نموده اما امسال عواید بیشتر خواهد بود.
نامبرده این را نیز گفت که قراراست همه امور میدان هوایی درآینده نزدیک از نیروهای خارجی به اداره هوانوردی کشور واگذار گردد. اما افزون براین بیشتر اموراین میدان از سوی کارمندان افغان به پیش برده میشود.
به گفته موصوف، پلان آینده این است تا میدان هوایی قندهار درسطح منطقه به میدان هوایی ترانزیتی بین المللی مبدل گردد.
موصوف علاوه کرد که میدان هوایی قندهار نسبت به سایر میدان های هوایی افغانستان، وسیع بوده و نخستین میدان است که هرنوع طیاره جهان برخط پرواز آن نشست و پرواز کرده میتواند.
فیضی علاوه کرد که درآینده نزدیک پرواز های یک شرکت هوایی ترکی ، ترکیش ایرلاین ، بین قندهار و ترکیه آغاز خواهد شد اما پیش ازاین لازم است که قونسلگری کشور ترکیه در قندهار گشایش یابد.
میدان هوایی قندهار حدود شصت سال قبل درسال 1339 تاسیس شده که درآن زمان یگانه میدان هوایی بین المللی درمنطقه شمرده میشد.
میدان هوایی قندهار درنقشه خود سیزده هزار جریب زمین دارد که یک اندازه آن به اساس یک قرارداد قانونی به نیروهای ایساف داده شده و دریک بخش دیگر آن تاسیسات قول اردوی 205 اتل وزارت دفاع و ساختمان های برخی شرکت های دیگر اعمار شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا