Uncategorized

میانجیگری امارت اسلامی؛ عامل نزدیکی دولت و تحریک طالبان پاکستانی

کابل٬ ۲۸ ثور٬ باختر
دولت پاکستان گفته است که یک گروه کاری تماس را ایجاد کرده است که روند گفتگو با تحریک طالبان پاکستانی را سهل تر خواهد کرد.
دولت پاکستان گفته است که گفتگوها با تحریک طالبان پاکستانی با میانجیگری امارت اسلامی افغانستان صورت گرفته است.
مقام های پاکستانی به خبرگزاری فرانسه گفته اند«مذاکرات دولت پاکستان با تحریک طالبان پاکستان آن کشور از روز جمعه آغاز شده است و تا کنون دو دور از این مذاکرات انجام شده است»
یک هیئت سی نفری از مقام های پاکستانی که از حمایت ارتش آن کشور برخودار اند مصروف رایزنی ها با طالبان پاکستانی اند
گفته شده است که مذاکرات میان دو طرف پیشرفت خوبی داشته است٬ و با رهایی دو عضو ارشد طالبان پاکستانی از سوی ارتش آن کشور این گفتگو ها تسریع یافته است تا اندازه که آتش بس که میان دو طرف در جریان عید رمضان بر قرار شده بود تا کنون پا بر جاست
در گذشته تحریک طالبان پاکستانی٬ درگیری های خونین با ارتش و ملیشه های آنکشور داشته اند٬ ارتش پاکستان بار ها با راه اندازی عملیات ها کوشیده است که طالبان پاکستانی را از سر راه بر دارد مگر موفق به این کار نشده است٬ مگر دیپلماسی فعال امارت اسلامی افغانستان٬ زمینه این را مساعد کرد که دو طرف دست از ماشه بردارند و دید آشتی جویانه در برابر هم را اختیار کنند٬ دو طرف تا اندازه در مذاکرات شان پیشرفت داشته اند که ارتش پاکستان حاضر شده است قومندانان زندانی تحریک طالبان پاکستانی را از بند آزاد کنند٬ و آتش بس که تنها برای سه روز آٖنهم به احترام عید رمضان انفاذ شده بود به گونه یی غیر رسمی استمرار یابد.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در تویتی می‌گوید که گفتگوها میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان با میانجیگری امارت اسلامی در کابل برگزار شده است. به گفته او، در این مذاکرات پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته و هردو طرف روی یک آتش‌بس کوتاه مدت به توافق رسیده اند.
دید وسیع امارت اسلامی به حل مشکلات از مسیر تفاهم و گفتگو و میانجیگری خالصانه امارت اسلامی در حل کشیدگی میان تحریک طالبان پاکستانی و حکومت آن کشور سبب شده است که این دو جناح متخاصم ٬ دید فعال و مثبت نسبت به یکدیگر پیدا کنند و دیگر٬ یکدیگر را دشمن نگاه نکنند و این از برکت میاتجیگری امارت اسلامی افغانستان است که ثبات در حال بازگشت به پاکستان بخصوص مناطق قبائیلی آن است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا