اخبارفرهنگ

مولوی عتیق الله عزیزی کار ترمیمات حفاظتی تپۀ نارنج و قول توت را افتتاح کرد

کابل ، 26 ثور ، باختر
مولوی عتیق الله عزیزی معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز مرحلۀ دوم کار ترمیمات حفاظتی ساحات باستانی “تپۀ نارنج” و “قول توت” واقع در شهدای صالحین کابل را افتتاح کرد.
به گزارش آژانس باختر؛ در مراسم افتتاح این ساحات باستانی، ذبیح الله سادات رئیس باستانشناسی و عبدالاحد عباسی رئیس حفظ و ترمیم آبدات تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز حضور داشتند.
تپۀ باستانی “نارنج” و ساحۀ باستانی “قول توت” از جمله ساحات مربوط به دورۀ بودائی بوده که شامل استوپۀ مرکزی و استوپه‌های نذری و بقایای مجسمه‌ها می‌باشد.
ساحات یادشده که از سال 2003 تا 2013 م از سوی موسسۀ “دافا” با همکاری ریاست باستانشناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ حفاری شده بود؛ در اثر حوادث جوی (ریزش برف و بارانهای موسمی)به ساختمان‌های محافظوی آسیب رسانیده بود که به اثر سعی و تلاش ریاست آبدات تاریخی و ریاست باستان‌شناسی و همکاری موسسۀ “هافو” کار ترمیمات محافظتی آن آغاز شد و قرار است تا یک ماه آینده تکمیل شود .
همچنان معین وزارت اطلاعات و فرهنگ از آبده‌های “شیر سرخ پادشاه و “سه اغر پادشاه” نیز بازدید کرد و در مورد ساحۀ که مربوط آبدۀ “سه اغر پادشاه” می شود و از سوی یک تن “راه ورودی” آن غصب شده است، به مسئولان در مورد حفاظت، ترمیم و جلوگیری از غصب ساحۀ مذکور هدایات لازم داد.
آبده‌های متذکره از جملۀ حکمرانان گورگانی‌ها بوده که از سوی ریاست آبدات تاریخی وزارت اطلاعات و فرهنگ ترمیم شده‌است.
وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا