سیاستاخباراقتصادTOP

مولوی امیرخان متقی: افغانستان آماده حفر لوله‌های تاپی در خاک خودش است

کابل، ۲۶ قوس، باختر
مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفته است: نهادهای مربوط در افغانستان برای آغازکار حفر لوله‌های تاپی در خاک کشور تدابیر گرفته اند و منتظر آغاز کار عملی آن هستند.
دفتر مطبوعاتی این وزارت، در خبرنامه‌یی نوشته است: مولوی امیر خان متقی در نشست در بندر تورغندی هرات که وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در آن حضور داشت، این موضوع را بیان کرد.
متقی افزوده است که پس از پایان جنگ در افغانستان و تشکیل حکومت جدید، این فرصت به وجود آمده است که پروژه‌ بزرگ تاپی پس از چند دهه تاخیر با تلاش مشترک دو طرف به گونه عملی آغاز شود.
او هم‌چنان بیان کرده است که تجارت و ترانزیت دو طرفه میان افغانستان و ترکمنستان بیشتر شود و ابراز امیدواری کرد که انتقالات اموال در بندر تورغندی ۲۴ ساعته شود.
شیخ الحدیث شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم که در این نشست حضور داشت گفته است: حفر لوله‌های در خاک افغانستان باید به گونه عملی آغاز شود.
نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز در نشست یادشده روی افزایش سطح تجارت و فراهم سازی سهولت در بخش ترانزیت میان این دو کشور صحبت کرد و از آماده‌گی آن وزارت برای راه‌اندازی یک نمایشگاهی از اجناس تولیده‌شده افغانستان در عشق آباد، در آینده نزدیک نیز خبر داد.
رشید مُرَدوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: ترکمنستان آماده است که کار تاپی را در آینده نزدیک، در خاک افغانستان آغاز کند و برای توسعه تجارت بین دو کشور هر دو طرف باید یک نقشه راه جامع را ایجاد و اجرا کنند.
مُرَدوف هم‌چنان گفته است که ترکمنستان می‌خواهد که تجارت مشترک با افغانستان را به یک میلیارد دالر برسناد. او هم‌چنان برای برگذاری نمایشگاه اجناس تولید شده افغانستان در عشق آباد آماده‌گی نشان داد.
گفتنی است که وزیر امور خارجه ترکمنستان، روز گذشته به هرات آمد و با سرپرست وزارت امور خارجه و سایر مقام های افغانی روی افزایش انتقالات و تقویت ترانزیت میان دو کشور بحث‌های داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا