سیاستاخبارTOP

ملا عبدالغنی برادر: چین در زمینه استخراج معادن و تطبیق پروژه های انکشافی در افغانستان اقدام کند

کابل/4حوت/باختر
ملا عبدالغنی برادر آخند، معاون اقتصادی ریاست الوزرای امارت اسلامی افغانستان امروز با وانگ یی وزیر امور خارجه چین و هیئت همراهش، در کابل دیدار کرد.
به گزارش آژانس باختر؛ در این دیدار که شماری از سرپرست وزیران و مقامات عالی رتبۀ امارت اسلامی نیز حضور داشتند، هر دو جانب در مورد گسترش روابط افغانستان و چین در عرصه های مختلف از جمله مناسبات تجارتی، ترانزیتی و اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند.
ملا عبدالغنی برادر آخند با اشاره بر اینکه افغانستان معادن فراوان دارد، از کشور چین خواست که در زمینه استخراج معادن، تطبیق پروژه های انکشافی و آغاز کار پروژه مس عینک لوگر اقدام کند.
معاون اقتصادی ریاست الوزرا بر گسترش صادرات محصولات زراعتی به شمول جلغوزه و زعفران تاکید کرد و خواستار شامل شدن افغانستان در پروژه بزرگ (یک کمربند- یک راه) و آغاز دروس محصلان افغان در آن کشور شد.
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، گفت: افغانستان و چین روابط دیرینه و تاریخی دارند و ما آرزومندیم که دوستی دو کشور ادامه و تقویت یابد.
وی افزود که چین در امور داخلی افغانستان مداخله نمی کند و به استقلالیت و اعتقادات مردم افغانستان به دیدۀ احترام می نگرد.
وزیر امور خارجه چین، گفت: کشورش کمک های عاجل به مردم افغانستان فراهم کرده است و ما به ساحاتی تمرکز می کنیم که به کمک های عاجل نیاز باشد.
وانگ یی، بر همکاری امنیتی میان دو کشور تاکید کرد و گفت که در جلسه قریب الوقوع وزرای خارجه که به میزبانی چین برگزار می شود، از سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی نیز دعوت شده است.
وزیر امور خارجه چین، گفت که چین در زمینه تقویت روابط تجارتی با افغانستان موافق بوده و آماده است تا در زمینه استخراج معادن و ساخت سرک و شفاخانه ها همکاری کند.
همچنان وزیر امور خارجه چین گفت که در خصوص افزایش واردات محصولات زراعتی افغانستان به چین تلاش خواهیم کرد.
در این دیدار سرپرست وزرای تجارت و صنعت، معادن پترولیم و معینان شماری از وزارتخانه ها نیز صحبت کردند، پیشنهادات شانرا در باره فعالیت دوباره آتشه تجارتی افغانستان در چین، ایجاد مارکیت به برخی از کالاها، ایجاد چارچوب مشخص تجارتی، ترانسپورتی، لوژستیکی و مالی، گشایش نمایندگی لابراتوار معتبر چین به منظور معیاری ساختن صادرات، صدور ویزا به تاجران افغان، امضای توافقنامه توسعه سرمایه گذاری، ایجاد زون های اقتصادی، سرمایه گذاری در بخش انرژی با استفاده از آب، باد، زغال و آفتاب و ایجاد آموزشگاه برای انجینران افغان در بخش صنعت ابراز کردند.
همچنان مسوولان یادشده خواست های شان را در رابطه به آغاز مجدد پروژه استخراج مس عینک و استفاده از ظرفیت های چین در زمینه استخراج سایر معادن کشور و آموزش کادرهای افغان در زمینه سروی جیولوجی و استخراج معادن، با هیئت چین شریک کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا