اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

مقام‌های پاکستانی به جای متهم کردن دیگران، خود را در برابر مردم شان مسئول بدانند

 

تبصره

کابل ۱۱ حمل باختر

مقام‌ها در کشور همسایه به جای گفتن حرف‌های تکراری که پایه و بنیادی هم ندارند بهتر است به فکر انجام مسوولیت‌های شان در برابر مردم شان باشند.

مبصر آژانس باختر می‌نگارد؛ ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی در جواب به گفته‌های و یا بهتر بگویم به جواب اتهام بندی‌های تازه خواجه محمد آصف؛ وزیر دفاع پاکستان، از او خواسته است که متوجه مسئولیت‌های خود باشد.

وزیر دفاع پاکستان به دنبال حمله به موتر حامل انجنیران چینایی در خیبر پختونخواه گفته است «منبع تروریزم فعال درپاکستان در افغانستان است و مسئولان نظام در افغانستان با وجود آگاهی از پناهگاه‌های تروریست‌ها در این کشور، علیه آنان اقدام نمی‌کنند…»

باید گفت که گفته‌های اخیر این مقام پاکستانی، تکرار گفته‌های ناسنجیده شده است که با تاسف گاهگاهی از زبان مقام‌های این کشور برون می‌شود، گفته‌های که اساس و بنیادی ندارند.

 به قول سخنگوی امارت اسلامی اظهارت اخیر وزیر دفاع پاکستان مبنی بر استفاده آزادانه تروریست‌ها از خاک افغانستان علیه پاکستان، یک اتهام بی اساس  و فرار از مسئولیت است.

او هم‌چنان گفته است که مقام‌های پاکستان این‌گونه اظهارات را در راستای «توجیه ناکامی‌شان» ابراز می‌کنند.

برای رد این گفته‌های خواجه آصف دلایل زیادی وجود دارد، اول این‌که، افغانستان از تحریک طالبان پاکستان میزبانی نکرده است و رهبران این گروه خود بار ها گفته اند که در آن طرف خط دیورند اند و برای اهداف شان مبارزه می‌کنند، از طرف دیگر مسئولیت حادثه اخیر را نه تحریک طالبان پاکستان، بل یک گروه از مبارزین بلوچ به عهده گرفتند که این نشان می‌دهد  گروه‌های زیادی در پاکستان، در برابر دولت این کشور به پا برخاسته اند، پس بهتر است که مقام‌های پاکستانی به جای اتهام بستن‌ها به فکر ناهنجار ها در کشورشان باشند و به جای متهم کردن دیگران اوضاع را مدیریت کنند و ناکامی شان را به دوش دیگران نیاندازند.

افغانستان مسئولیت تامین امنیت پاکستان را ندارد، مگر این تعهد را به همه همسایه‌ها دارد که عامل تهدید و بروز مشکلات برای دیگران نیست و در این تعهد خود هم‌چنان استوار است، به جز از پاکستان، همسایه‌های دیگر افغانستان آٖن چنان که مقام‌های همسایه جنوبی اتهام بسته می‌کنند، حرف نمی‌زنند، بل امارت اسلامی در اففانستان را عامل همکاری‌های منطقه‌یی می‌دانند.

از طرف دیگر قسمی که سخنگوی امارت اسلامی گفته است،  تحریک طالبان پاکستان ۲۰ سال است در آن کشور فعال است و جنگ کرده، این یک مشکل داخلی آنان است که ربطی به افغانستان ندارد.

در اصل مشکل در مدیریت اوضاع در پاکستان است، مسئولان باید بیشتر مسئولیت پذیر شوند، بار ناکامی خود را با اتهام بستن به دیگران، توجیه نکنند، حرف‌های تکراری به درد خور نیست، مردم پاکستان هم می‌دانند که مشکلات کشورشان در کجا است، مقام‌ها در حکومت جدید پاکستان باید برای مردم شان پاسخ درست و قناعت بخش داشته باشند با یاوه گویی‌ها نمی‌توان به جای رسید.

امارت اسلامی به فکر کار هدفمند با حکومت جدید در پاکستان است تا روابط میان دو کشور ترمیم شود، نظام موجود در افغانستان به منافع مشروع دیگران احترام می‌گذارد و هم‌چنان بر حفاظت از منافع خود تاکید دارد در حالی‌که گفته‌های مانند اظهارات اخیر وزیر دفاع پاکستان که نه اساس دارند و نه بنیاد، می‌تواند دورنما روابط میان دو کشور را مکدر کند و کابل چنین چیزی را نمی‌خواهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا