سیاستاخبار

معافیت سفرهای رهبران امارت اسلامی باید تمدید شود تا وضعیت پیچیده نشود

کابل ۳۰ جوزا باختر
امریکا در نظر دارد که مسئله معافیت سفرهای رهبران امارت اسلامی را بررسی کند.
معافیت سفرهای رهبران امارت اسلامی تا یک روز دیگر پایان خواهد یافت و قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره تمدید معافیت بر سفرهای رهبران امارت اسلامی مجددا تصمیم بگیرد.
روز نامه فارن پالیسی گزارش داده است «امریکا تمدید معافیت سفرهای رهبران امارت اسلامی را زیر بررسی گرفته است و وضع تحریم‌های تازه بر سفرهای مقام‌های امارت اسلامی در حال رایزنی است.»
تحریم‌ها بر سفرهای مقام های امارت اسلامی در سال ۲۰۱۹ از سوی دونالد ترامپ، رییس‌ جمهور پیشین امریکا به گونه موقت برداشته شد تا راه برای مذاکرات صلح میان امریکا و امارت اسلامی هموار شود.
تحریم بر سفر های مقام های امارت اسلامی چند سال است که از سوی سازمان ملل و وزارت خارجه امریکا وضع شده است.
روز نامه فارن پالیسی در این باره نگاشته است «امریکا درگیر یک بحث داخلی درباره تمدید معافیت سفرهای مقام‌های ‹طالبان› در دوران ترامپ است، این معافیت به رهبران طالبان اجازه می‌دهد که به خارج از افغانستان سفر کنند.»
روز نامه به ادامه گفته است شماری از مقام‌های وزارت خارجه و شورای امنیت ملی امریکا به این باور استند که این تحریم‌ها باید دوباره وضع شود؛ زیرا پیشرفت واقعی در باره کاهش سرکوب زنان و دختران، ایجاد حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق بشر وجود ندارد.»
شماری دیگری از نهاد های جهانی هم به همین فکر اند، در حالی که شماری زیادی از کشور ها باوربراین دارند که ادامه تحریم ها برسفر های مقام های امارت اسلامی، مانع عمده در راه تعامل و گفتگو های سود مند میان افغانستان و جامعه جهانی است و تاکید دارند که این گونه تحریم ها باید برداشته شود تا منطق گفتگو و دیالوگ جانشین برنامه های اغراض آمیزی شود که هدف آن منزوی کردن رهبری امارت اسلامی است.
در گذشته ها امریکا در همدستی با شماری از کشور ها از راه اعمال تحریم بر افغانستان کوشیده است که فشار بر امارت اسلامی را همچنان حفظ کند.
اعمال تحریم بر امارت اسلامی از طرق گونا گون وضعیت اقتصادی و فعالیت های تجاری در افغانستان را پیچیده تر کرده است.
از دید امارت اسلامی و کشور های صلح پسند که تلاش دارند معضل موجود،فرا راه امارت اسلامی و جامعه جهانی از راه دیالوگ و مفاهمه حل شود، فشار نمی تواند راه حل باشد.
معاون سخنگوی امارت اسلامی می گوید؛ گزینه فشار پیامد خوبی نخواهد داشت.
بلال کریمی، گفته است: «نسخه‌های فشار در ده‌ها سال پسین نتیجه مثبت نداشت و من باورمند هستم که جامعه جهانی این موضوع را درک کرده و ما می‌خواهیم که مشکلات از راه تعامل حل شوند»
ادامه تحریم ها بر افغانستان در هر عرصه و بخشی که باشد به جز دوری و منزوی کردن افغانستان پیامد دیگری ندارد در حالی که کاهش مشکلات در برابر امارت اسلامی و پیش گرفتن منطق دیالوگ میتواند راه را برای رسیدن به تفاهم بیشتر کند.
همانگونه که شماری از کشور های جهان حرف های به آدرس امارت اسلامی دارند، امارت اسلامی هم به نوبه خود حرف های دارد که باید دیگران آن را بشنوند، حق و دید گاهی که باید از سوی جامعه جهانی محترم شمرده شود . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا