اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات سایت‌های خبری داخلی و خارجی

کابل، ۲۷ قوس، باختر

شماری از سایت‌های خبری داخلی و خارجی در نشرات امروزشان در کنار تحولات جهان و منطقه به تحولات در افغانستان نیز پرداخته‌اند.

گزارشگر آژانس باختر، با مرور نشرات این سایت‌های خبری این گزارش را آماده کرده است: سایت خبری طلوع نیوز زیر عنوان «تاکید وزارت اطلاعات و فرهنگ به حفاظت و پشتیبانی روزنامه‌ها در کشور» نوشته کرده است: وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که روزنامه‌ها آثار تاریخی است، باید تقویت و محافظت شوند.

معین این وزارت در نشست «روزنامه‌ها و زبان‌های ملی – پیشینه، توسعه و چالش‌ها و راه‌حل‌های آن» می‌افزاید که محتوا و نوشته روزنامه باید ساده، مسلکی و جدید باشند.

عتیق لله  عزیزی، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ، گفت «روزنامه‌ها را نباید ما کم رنگ بسازیم حاجت‌ها، نیاز‌ها، شاعران، کارمندان فنی، کاغذ و صحافت آن را مطابق با معیارهای روز برابر کنیم»

بربنیاد اطلاعات ریاست روزنامه‌های دولتی، در حالی حاضر چهار روزنامه، انیس، هیواد، شریعت و کابل تایمز در پایتخت فعالیت دارند و به گونه‌ی نوبت وار روزانه یک هزار نسخه نشر و توزیع می‌شود.

سایت خبری صدای افغان (آوا) تحت عنوان مسوولان وزارت زراعت در مصاحبه با آوا: کار ساخت یک سرد خانه در میدان وردک به ارزش ۷ میلیون افغانی تکمیل می‌شود» نوشته است:مقام‌ها در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری امارت اسلامی می‌گویند که کار ساخت سرد خانه پنجصد تُنی نیمه کاره ولایت میدان وردک به ارزش ۷ میلیون قراراست تکمیل شود.

گفتنی است که بخاطر نبود سردخانه‌های معیاری در ولایات و مرکز کشور، دهقانان میوه‌های شان را در زمان طولانی مدت نمی‌توانند نگهداری و یا صادر کنند.

سایت خبری شفقنا افغانستان زیر عنوان «امارت اسلامی: برای جلوگیری از تبلیغات علیه ما مولانا فضل الرحمان را به کابل دعوت کردیم» نگاشته است:به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر دعوت «ویژه» مولانا فضل الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان به کابل، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که امارت اسلامی مولانا فضل الرحمان را برای «شریک ساختن واقعیت‌های افغانستان به مردم پاکستان» دعوت کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا