اخباراقتصادفرهنگ

محمد طاهر زهیر: آب، سرمایۀ ملی است و مدیریت آن منافع ملی افغانستان را تامین می کند

کابل/ 28 حوت /باختر

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز در گفتمان ملی جوانان که معینیت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در تالار مطبوعات این وزارت  تحت عنوان “آب سرمایۀ ملی افغانستان” برگزار کرد، گفت که آب، سرمایۀ ملی است و مدیریت آن منافع ملی افغانستان را تامین می کند.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ محمد طاهر زهیر در این گفتمان بر مدیریت آب های کشور تاکید کرد و گفت: مدیریت آب منافع ملی کشور را تامین می کند. زهیر به نکات مهم در مدیریت آب اشاره کرد وبا استناد برتاکید رییس جمهوری اسلامی افغانستان، اظهارداشت که امنیت افغانستان در گرو مدیریت درست آب های کشور است. او افزود: کشور ما سرشار از آب های شیرین است که ارزش آن بالاتر از نفت و داشته های مادی کشور های همسایه است.

کشورهای همسایه در این مدت تلاش کرده اند که افغانستان فرصت تنظیم و مدیریت آب های خود را در نیابد و به همین دلیل در گسترش ناامنی ها نقش داشته اند و هنوز هم نقش دارند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنان گفت: مدیریت و تنظیم آب های کشور در تامین امنیت افغانستان نقش اساسی بازی خواهد کرد. هر زمانی کار روی پروژه های بندهای آب روی دست گرفته می شود، گروه های دهشت افگن و مخالفان مسلح پیدا می شوند و مانع کار می شوند این نشان می دهد که سازمان های استخباراتی کشور های همسایه برای اخلال کار این پروژه ها دست به کار می شوند.

او گفت که رییس جمهوری اسلامی افغانستان، دید همه جانبه و راهبردی نسبت به امنیت کشور دارد و بر این باور است که یکی از عوامل جنگ در افغانستان بی مدیریتی در تنظیم آب است.

همچنان در این گفتمان داکتر ادریس الکوزی، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز در رابطه به آب های کشور و چگونگی مدیریت آن دیدگاه خود را بیان داشت و از جوانان خواست که برای استفاده درست ازآب های کشور به عنوان سرمایه ملی بسیج شوند.

همچنان انجنیر فایز الرحمن عزیزی، رییس عمومی آب در خصوص بند های آب کشور معلومات مفصل داد و گفت که اداره ملی تنظیم امور آب با درک این مسئوولیت ملی در قسمت مهار و مدیریت آب اقدام به احداث بند های کوچک، متوسط و بزرگ ذخیره یی و کنترولی  کرده  است. او افزود: خوشبختانه تکمیل کار بند کمال خان منحیث یک پروژۀ مهم و حیاتی افغانستان به هدف مهار و مدیریت آب ها یکی از نمونه های بارز این تلاشهاست که بعد از 50 سال انتظار، با تکمیل شدن آن دوباره رویای دیرینۀ ما تحقق یافت.

باید گفت که این گفتمان در آستانۀ افتتاح بند کمال خان در ولایت نیمروز راه اندازی شده است که قرار است تا چند روز دیگر افتتاح شود.

این بند در کنار بند سلما در هرات، بند بخش- آباد در فراه و بند کجکی در هلمند از جمله بزرگترین بند های آبی در کشور به شمار می رود که با ظرفیت ذخیره 52 ملیون متر مکعب آب، زمینۀ آبیاری 178 هزار هکتار زمین زراعتی و تولید 9 میگاوات برق را فراهم می کند و نقش مهم در توسعۀ اقتصادی- اجتماعی و بهبود محیط زیست و وضعیت روانی مردم ایفا خواهد کرد.

در اخیر، اعضای پنل در رابطه به چگونگی بند کمال خان بحث تفصیلی  کردند.

فرشته ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا