اخبارTOPجهان

لاهه؛ اسرائیل باید ازنسل کشی درغزه جلوگیری کند

 

کابل ۷ دلو باختر

دادگاه بین‌المللی کیفری «لاهه» که پرونده‌ نسل‌کشی در غزه را بررسی می‌کند، برای اسرائیل دستور داده است که از نسل کشی در غزه جلوگیری کند وتا ماه کارکرد نیروهای خود در غزه را بررسی کرده گزارش دهد.

نشست قضایی این دادگاه روز گذشته به درخواست افریقای جنوبی برگزارشد، با آنکه افریقای جنوبی خواستار انفاذ آتش بس هم شده بود، برخلاف لاهه دستور آتش‌بس و توقف جنگ را صادر نکرد؛ اما خواهان اقدامات فوری برای جلوگیری از نسل‌کشی درغزه شد.

لاهه همچنان ازاسرائیل خواسته است،زمینه‌کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان را فراهم سازد.

براساس اظهارات قاضی این دادگاه، اسرائیل باید تمام توانش را برای توقف نسل‌کشی در غزه به کار گیرد، امکان ورود هرچه سریع‌تر کمک‌های ضروری به این منطقه را فراهم کند و از تحریک مستقیم به نسل‌کشی در جریان این جنگ، جلوگیری و محرکین آن را مجازات کند.

جلسه روز گذشته در دادگاه بین‌المللی لاهه بخشی از پرونده‌ای است که توسط افریقای جنوبی مطرح شده و در آن رژیم اسرائیل را به «ارتکاب به نسل‌کشی» علیه فلسطینیان متهم می‌کند.

رژیم اسرائیل به شدت این اتهام را رد کرده است.

قاضی به وضعیت انسانی درغزه اشاره کرد و به نقل از مارتین گریفیث؛ هماهنگ‌کننده امدادرسانی سازمان ملل گفت که «غزه به محل مرگ و ناامیدی تبدیل شده است  و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر درغزه آواره شده‌اند و این منطقه محصور «غیرقابل سکونت» شده است.»

سیریل رامافوسا؛ رییس‌ جمهور آفریقای جنوبی گفته است همه کسانی که دیوان بین‌المللی دادگستری را به رسمیت می‌شناسند، از جمله اسرائیل، باید به حکم این دادگاه احترام بگذارند و از پیروی کند.

بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیررژیم اسراییل نسبت به حکم دیوان بین‌المللی لاهه واکنش منفی نشان داده و گفته است که اسراییل؛ به دفاع از خود و شهروندانش با پایبندی به قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.

اما مقام های حماس از حکم دیوان بین‌المللی کیفری لاهه استقبال کردند.

سامی ابوزهری؛ یکی از مقام های ارشد حماس به خبرگزاری رویترز گفت: «حکم دیوان بین‌المللی دادگستری تحول مهمی است که به انزوای اشغالگران و افشای جنایات آن در غزه کمک می‌کند. ما خواهان وادار کردن اشغالگران به اجرای تصمیمات دادگاه هستیم.»

ابراهیم رییسی؛ رییس جمهور ایران هم در تماس تلفونی با سیریل راماپوزا؛ رییس جمهوری آفریقای جنوبی،‌ اقدام این کشور در شکایت از اسرائیل به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه را ستود.

حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه ایران هم به دولت آفریقای جنوبی تبریک گفته است.

دیده‌بان حقوق بشر نیز حکم دیوان بین‌المللی کیفری را «حکمی مهم» توصیف کرده و گفته است که با این حکم «اسرائیل و متحدانش متوجه می‌شوند که برای جلوگیری از نسل‌کشی و جنایات بیشتر علیه فلسطینیان در غزه، اقدام فوری لازم است»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا