اخبارفرهنگTOP

شناسائی و ثبت پانزده ساحه باستانی دیگر در جوزجان

شبرغان ۲۲جدی باختر
پانزده ساحه باستانی و تاریخی دیگر در نقاط مختلف جوزجان شناسائی و ثبت شد.
در اثر بررسی های باستان شناسان وزارت اطلاعات و فرهنگ ، این آثار باستانی به تازه گی کشف شد.
مولوی سیف الدین معتصم رئیس اطلاعات وفرهنگ جوزجان به آژانس باختر گفت :تیم باستان شناسان وزارت اطلاعات وفرهنگ پس از سروی و بررسی چند روزه خود 15 نقطه تاریخی را در ولسوالی های فیض آباد ، خواجه دوکوه و شهر شبرغان مرکز جوزجان شناسائی نمودند و آنها در جمع 43 آبده و ساحه تاریخی دیگر در جوزجان به ثبت رسید.
رئیس اطلاعات وفرهنگ جوزجان تصریح کرد: در دو دهه گذشته هیچگونه توجهی به ساحات باستانی و آبدات تاریخی در جوزجان نگردیده است حتی شماری از ساحات تاریخی طور کامل یا قسمی تخریب گردیده اند اما در حال حاضر اداره اطلاعات وفرهنگ توجه بخصوص در این زمینه دارد و ماهوار یکبار از ساحات تاریخی این ولایت بازدید و نظارت بعمل می آید.
معتصم در ادامه صحبت هایش گفت : از 15 ساحه تاریخی تازه ثبت شده 8 اثر که شامل ظروف سفالی ، مهره و یک ضرب سکه مسی بدست آمده است که در مطالعات ابتدائی ریاست باستان شناسی وزارت اطلاعات وفرهنگ آثار بدست آمده متعلق به قرن های 2 تا 13 میلادی میشود.
رئیس اطلاعات وفرهنگ جوزجان خاطر نشان ساخت که از ساحات تاریخی این ولایت حفاظت درست صورت میگیرد و به هیچ فرد غیر مسئول فرصت حفریات خود سرانه نیز داده نمیشود.
با این رقم میزان ساحات باستانی و بنا های تاریخی کشف شده در جوزجان در بیش از دو سال اخیر به عددپنجاه و هشت رسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا