سیاستاخبارجامعه

شماری زیادی ازمتقاضیان اقامت در امریکا٬ اجازه اقامت نخواهند یافت٬ 

کابل/ ۱۰  دلو/ باختر

رسانه های امریکایی گزارش داده اند که شماری زیادی از افغانان که به امریکا انتقال یافته اند نمی توانند اقامت قانونی و دایمی آن کشور را دریافت بدارند٬ آنان پرونده خود را از دست دهند و در مرحله اخراج قرار خواهند گرفت.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ شبکه خبری ای بی سی امریکا گزارش داده است که مقام های آن کشور در نظر ندارند که به تمامی افغانان که در جریان روند تخلیه از افغانستان در ما ه های اسد و سنبله  به امریکا انتقال یافته اند٬ اقامت دایمی دریافت نخواهند کرد.

یک گزارش ادارۀ مهاجرت امریکا که به آن کنگره ارسال شده است حاکی از آن است که دست‌کم ۳۶ هزار و ۴۳۳ مهاجر افغان که قرار است در امریکا اسکان داده شده اند مسیر مستقیمی برای تضمین اقامت قانونی و دایمی در این کشور را ندارند.

این رقم بیش از ۴۰ درصد از ده‌ها هزار افغانی را نشان می‌دهد که به عنوان بخشی از بزرگ‌ترین عملیات تخلیه و اسکان مجدد توسط دولت امریکا، به این کشور منتقل شده‌اند.

طبق این گزارش، مهاجرانی که واجد شرایط اقامت دایمی نیستند، در بلاتکلیفی قانونی باقی خواهند ماند، مگر این که کنگره آن‌ها را قانونی کند.

در گزارش هم‌چنان گفته شده است که برنامۀ پناهنده‌گی امریکا در حال حاضر ۴۱۲ هزار درخواست را دریافت کرده است و روند ارزیابی متقاضیان به تعویق افتاده است٬ ممکن است شماری زیادی ازمتقاضیان  پرونده خود را از دست دهند و در مرحله اخراج قرار بگیرند.

کریش اومارا ویگناراجه، رییس اداره مهاجرت و پناهنده‌گی امریکا گفته است: «ما از کنگره می‌خواهیم که به سرعت قانون تنظیم افغانستان را تصویب کند». او که در زمینه کمک به مهاجران افغان کار می‌کند، این روش را نیاز فوری برای اسکان خوانده است.

دولت بایدن به دلیل سقوط دولت افغانستان و تسلط سریع طالبان، روندی را که سال‌ها برای پناهنده‌گی باید طی می‌شد، دور زد و هزاران افغان را به امریکا انتقال داد. در این روند، پناهنده‌گان یک سال پس از ورود به امریکا واجد شرایط اقامت دایم می‌شدند.

امریکا از یک مرجع حقوقی بشردوستانه به نام «آزادی مشروط» برای پذیرش مهاجران افغان پس از بررسی آن‌ها در پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه و اروپا استفاده کرده است. این روش به مهاجران اجازه می‌دهند که برای دو سال در امریکا به صورت قانونی زنده‌گی و کار کنند، اما ویزای بشردوستانه، به آنان اقامت دایمی نمی‌دهد.

با این حال، براساس گزارش وزارت امنیت داخلی امریکا که روز جمعه، ۸ دلو، با کنگره در میان گذاشته شده است می رساند که تا ۱۵ نوامبر سال گذشته به ۷۰ هزار و ۱۹۲ افغان ویزای بشردوستانه اعطا شده است. گفته شده است٬ پنج فرد تخلیه شده پس از لغو ویزای بشردوستانه در مراحل اخراج قرار گرفته‌اند. در این گزارش وزارت امنیت داخلی امریکا دلایلی برای خاتمه ویزای «آزادی مشروط» این افراد ارائه نشده است، اما ممکن است ناشی از فعالیت مجرمانه باشد.

همسر و فرزندان دارنده‌گان ویزای مهاجرتی ویژه، به صورت خودکار واجد شرایط دریافت «گرین کارت» هستند، اما این برنامه نیز زمان‌بر است.

به این ترتیب، شمار محدودی از افغانان ‌های که تخلیه شده‌اند، نیازی به پذیرش ویزای حقوق بشردوستانه نداشته‌اند. این افراد قبلا مجوز قانونی برای ورود به امریکا را گرفته بودند. این افراد شامل سه هزار و ۵۲۹ نفری که اقامت دایمی داشته و سه هزار و ۲۹۰ دارنده ویزای ویژه مهاجرت می‌شوند.

براساس آخرین آمار، بیش از ۷۶ هزار شهروند افغانستان به امریکا آورده شده‌اند. از این میان، ۶۷ هزار نفر توسط آژانس‌های اسکان مجدد و یا خانواده‌های‌شان در سراسر امریکا اسکان داده شده‌اند.

هم‌چنان حدود هشت هزار نفر در سه پایگاه نظامی در نیوجرسی، ویرجینیا و ویسکانسین باقی مانده‌اند. دولت امریکا امیدوار است تا اواسط فبروری تمامی افراد تخلیه شده را از تاسیسات نظامی جابه‌جا کند.

با این حال، گفته شده است که حدود دو هزار و ۵۰۰ شهروند افغانستان منتظر پروازهای ایالات متحده امریکا در پایگاه‌های قطر و امارات متحده عربی استند.

از قول وزارت امنیت داخلی امریکا همچنان گفته است که صدها شهروند افغانستان از ورود به امریکا منع شده‌اند. دلایل این موانع، نگرانی‌های امنیتی گفته شده است. این افراد باید تحت بررسی‌های اضافی قرار گیرند. تا اوایل ماه جاری جنوری، ۸۸ مهاجری که از ورود به ایالات متحده منع شده بودند به همراه ۱۱۳ عضو خانواده‌شان در کوزوو باقی ماندند و تحت بازرسی قرار گرفتند.

همچنان گفته شده است٬ روند تصویب قانون ‹تنظیم افغانستان› که اجازه اقامت دایم را به مهاجران را می دهد٬ در کنگره متوقف شده است و با وجود آن که مدافعان مهاجرت برای تصویب آن تلاش کردند٬ طرح این قانون همچنان در توقیف بسر می برد

در حالی که تلاش برای اسکان مجدد شهروند افغانستان امریکا مورد حمایت دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات قرار دارد، اما بسیاری از جمهوری‌خواهان در مورد بررسی چگونه‌گی مهاجران توسط امریکا سوالاتی را نیز مطرح کرده‌اند. وزارت امنیت داخلی امریکا گفته است که مجری قانون فدرال و آژانس‌های اطلاعاتی غربال‌گری‌های بیومتریک و بیوگرافی را در مورد افراد تخلیه شده انجام می‌دهند.

در گزارش وزارت امنیت داخلی امریکا آمده است که ۳۶ هزار و ۴۳۳ نفر که واجد شرایط اقامت دایمی نیستند، شامل اعضای خانواده شهروندان امریکایی، دارنده‌گان گرین‌کارت و یا متقاضیان ویژه ویزای مهاجرات هستند. تاکنون متقاضیان بالقوه ویزای مهاجرت ویژه شامل این افراد شناسایی نشده‌اند.

بدون اقدام کنگره برای تصویب قانون، برخی از افراد تخلیه شده می‌توانند اقامت دایم خود را از طریق برنامه پناهنده‌گی یا حمایت مالی یکی از خانواده شهروند امریکایی واجد شرایط دریافت کنند. اما بسیاری از این افراد ممکن است که اعضای خانواده شهروند امریکایی نداشته باشند و برخی ممکن است شرایط قانونی برای پناهنده‌گی کامل نتوانند.

اداره مهاجرت و کمرگ امریکا گفته است که این کشور از اواخر سال ۲۰۲۰ به این طرف، پرواز اخراج به افغانستان نداشته است و سرنوشت تخلیه‌شده‌گانی که واجد شرایط نیستند، نامشخص است.

کریش اومارا ویگناراجه می‌گوید که چشم‌اندازی که برای طی مراحل پناهنده‌گان ترسیم می‌شود، تاریک است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا