Uncategorized

سناتور امریکایی لایحۀ نجات همکاران افغان قوای امریکایی را معرفی کرد

واشنگتن/وی او ای/۳ سرطان/باختر
جان کنیدی، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای کانگرس ایالات متحده لایحه‌یی را در مورد محافظت از ترجمانان و متحدان افغان که “نقشی اساسی” در کمک به نیروهای امریکا در طول جنگ در افغانستان داشته اند، معرفی کرد.
در لایحۀ “نجات متحدان افغان ما” که روز سه شنبه از سوی سناتور کنیدی معرفی شد، از وزارت‌های خارجه و دفاع امریکا خواسته شده است تا آن شهروندان افغان را که با نظامیان امریکایی کار کرده اند، قبل از خروج کامل نیروها از افغانستان، به امریکا و یا جای دیگری منتقل کنند.
کنیدی در بیانیه‌یی گفت: “متحدان افغان امریكا جان خود و خانواده‌های خود را برای كمك به سربازان امریكایی به خطر انداختند و اینكه امریكا آنان را در دست طالبان بی رحم بگذارد غیر قابل تصور است. این افغان‌های شجاع هیچ پناهگاهی در وطن خود ندارند و حداقل کاری که ما می توانیم انجام دهیم، تضمین حفاظت از آنها در امریکاست. امیدوارم همکارانم در تصویب این لایحه برای تقدیم پناهگاه به متحدان و خانواده هایشان با من همراه شوند.”
براساس تصمیم جو بایدن، رییس جمهور امریکا روند خروج حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نظامی امریکایی از افغانستان به تاریخ اول ماه می آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر تکمیل شود. قرار است حدود ۷۰۰۰ نظامی ناتو مستقر در افغانستان نیز در این محدودۀ زمانی افغانستان را ترک کنند.
قومندانی مرکزی امریکا گفته است که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بیش از ۵۰ در صد تکمیل شده است.
در همین حال واشنگتن پُست در سر مقاله‌یی نوشته است که “فاجعۀ اجتناب ناپذیری” در افغانستان برای ترجمانان و سایر افرادی که شانه به شانه با نیروهای امریکایی و ناتو کار کردند، در آستانه‌یی به وقوع پیوستن است. در سرمقالۀ واشنگتن پُست آمده است که رییس جمهور بایدن زمان بسیار کمی دارد تا از این فاجعه جلوگیری کند.
واشنگتن پُست نگاشته است: “ایالات متحده باید بلافاصله تخلیه منظم متحدان افغان را آغاز کند تا طعمهٔ طالبان نشوند. پشت سر گذاشتن آنان خیانت اسف‌باری خواهد بود.”
مدافعان حقوق بشر و شماری از نظامیان برحال و بازنشستۀ امریکایی نیز از قصر سفید خواسته اند تا افغان‌هایی را که به نیروهای امریکایی کار کرده اند،‌ تا زمانی که ویزه‌های مهاجرت شان طی مراحل می‌شود، به محل مصوون انتقال دهد.
این در حالی است که چندی قبل دیدبان حقوق بشر از نیروهای خارجی که در حال ترک کردن افغانستان اند، خواست تا روند “اسکان مجدد” ترجمانان افغان را که با تهدید طالبان روبرو اند، سرعت ببخشند.

برنامه ویزه خاص مهاجرت بیش از یک دهه پیش آغاز شد و امریکا ۲۶۵۰۰ ویزه برای ترجمانان،‌ کارمندان خاص و سایر افرادی که برای کار با امریکا خطرات را متقبل شده اند،‌ منظور کرد. تا اکنون حدود ۱۶۰۰۰ ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا توزیع شده است و حدود ۱۸۰۰۰ درخواست دیگر نیز پیشکش شده است.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا