سیاستاخبارامنیت

سفارت امریکا در کابل: معافیت را پایان بخشید و از خبرنگاران حمایت کنید

کابل /۲۲جد/ باختر

سفارت امریکا امروز در تویتی نوشته است : قاتلان عبدالمنان ارغند که دو سال قبل در قندهار کشته شد محاکمه نشده اند٬ این سفارت از حکومت افغانستان خواسته است که معافیت را پایان ببخشد و از خبرنگاران حمایت کند.

این در حالیست که لوی څارنوالی نزدیک به دو سال قبل اعلام کرده بود که دو نفر در پیوند به قتل عبدالمنان ارغند؛ خبرنگار شبکه تلویزیونی خصوصی کابل‌نیوز به اعدام محکوم شده‌ است، اما سفارت امریکا می‌گوید که قاتلان ارغند هرگز مورد پیگرد قرار نگرفته‌اند.

در تویت سفارت امریکا گفته شده است « ارغند، یکی از ۲۹ خبرنگار افغان است که از سال ۱۹۹۴ بدین‌سو به قتل رسیده‌اند. این سفارتخانه گفته که قاتلان ارغند هرگز مورد پیگرد قرار نگرفتند.»

 سفارت امریکا از حکومت خواسته است که معافیت را پایان بخشیده و برای دفاع از آزادی رسانه‌ها از خبرنگاران حمایت کند.

عبدالمنان ارغند، به تاریخ ۲۵ اپریل ۲۰۱۸ هنگامی که به سوی دفتر کارش در شهر قندهار روان بود، توسط دو فرد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفت و کشته شد. این در حالیست که لوی څارنوالی در ماه حمل سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که دو تن در پیوند به ترور عبدالمنان ارغند در قندهار محکوم به اعدام شده‌اند. در آن زمان لوی څارنوالی در خبرنامه یی گفته بود که عاملان قتل این خبرنگار ۱۷ حمل سال ۱۳۹۸ خورشیدی مطابق ماده ۲۶۷ قانون جزا به اشد مجازات (اعدام) محکوم شدند گفتنیست که خبرنگاران نیز مدعی استند که دوسیه‌های قتل فعالان رسانه‌ یی مورد پیگرد قرار نمی‌گیرد.

این در حالیست که اخیرا قتل و ترور خبرنگاران افزایش یافته است. براساس آمارها در سال ۲۰۲۰ میلادی هشت خبرنگار و فعال رسانه یی در افغانستان جان باختند.نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا