سیاستاخبار

سرور دانش: حفظ قانون اساسی و انتخابات، دو  اصل اساسی در نقشۀ راه دولت افغانستان برای صلح پایدار است

کابل/15حمل/باختر

سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری در محفل معرفی سرپرست و نامزد اداره لوی څارنوالی کشور امروز با اشاره به روند گفت وگوهای صلح گفت:” حفظ قانون اساسی برای جلوگیری از انقطاع نظام، حفظ انتخابی بودن نظام و انتخابی بودن کارگزاران درجه یک و مشارکت عادلانه همه جوانب، از محورهای اصلی طرح دولت افغانستان برای روند صلح است.”

معاون رییس جمهوری تأکید کرد کهعادلانه بودنو پایدار بودنباید به عنوان دو اصل اساسی در روند صلح کشور در نظر گرفته شود.

به گفتۀ معاون رییس جمهوری، مشروعیت جنگ و صلح در افغانستان بهاصل عدالتبستگی دارد و صلحی که عادلانه نباشد سرانجام باعث دوام منازعه به یک شکل دیگری خواهد شد.

سرور دانش تأکید کرد که حفظ قانون اساسی برای حفظ ارزشها و جلوگیری از انقطاع نظام در افغانستان یک اصل است؛ ولی در عین حال تعدیل قانون اساسی افغانستان مطابق مقتضیات اکنون براساس ساختار قانونی، یک ضرورت اساسی است.

معاون رییس جمهوری بر حفظ نظام انتخاباتی و مشارکت مردم افغانستان در تعیین سرنوشت شان تأکید کرد و گفت که در عین حال حکومت فعلی به رهبری رییس جمهور غنی برای انتخابات سرتاسری و شفاف و زود هنگام زیر نظر مستقیم جامعۀ بین المللی و بدون مداخله حکومت در برگزاری آن، آمادگی دارد.

محفل معرفی ذبیح الله کلیم به عنوان سرپرست ادارۀ لوی څارنوالی با حضور مرستیالان، رییسان و منسوبان ادارۀ لوی څارنوالی، مقامات دولتی، رییسان کمیسیونهای نظارت بر تطبیق قانون اساسی و مبارزه با فساد اداری، نمایندگان ادارات دولتی و رسانه ها برگزار شد.

معاون رییس جمهوری اداره لوی څارنوالی را یک نهاد کلیدی برای تطبیق عدالت در کشور عنوان کرد و این اداره را بر فراهم سازی دسترسی آسان مردم به عدالت، حاکمیت و تطبیق قوانین و حفاظت از حقوق عامه و ارزش های عمومی، مکلف و موظف خواند.

سرور دانش در عین حال که از کارکرد ها و اصلاحات فرید حمیدی لوی څارنوال پیشین کشور در ادارۀ لوی څارنوالی تقدیر کرد، به سرپرست جدید این اداره هدایت داد تا بر ادامۀ اصلاحات، تأمین شفافیت، ظرفیت سازی در ادارۀ لوی څارنوالی و حفظ استقلال اجرایی ادارۀ لوی څارنوالی در انسجام و هماهنگی با کادرهای مسلکی این اداره، تلاش جدی کند.

معاون رییس جمهوری همچنین تدوین پالیسی جنایی کشور را برای مبارزه با جرم و تأمین عدالت از اولویت های اساسی ادارۀ لوی څارنوالی عنوان کرد و گفت:” تنها قانون کافی نیست، پالیسیهای مبارزه با جرم و جنایت و شیوههای پیشگیری قبل از وقوع و تعقیب آن بعد از وقوع و ساختارهای اجراآت جزایی به تفصیل باید تدوین و تصویب شود.”

معاون رییس جمهوری همچنین از ادارۀ لوی څارنوالی خواست که از مؤثریت قوانین و مشکلات اجرایی آنها تحقیق و بررسی دقیق به عمل آورد و بر آن اساس تعدیل و اصلاحات قوانین جزایی اعم از متنی و شکلی را پیشنهاد کند.

در این برنامه همچنان ذبیح الله کلیم، سرپرست اداره لوی څارنوالی صحبت کرد و از اعتماد هیئت رهبری حکومت برای تقرر خودش به عنوان لوی څارنوال کشور ابراز قدردانی کرد.

کلیم، بر ادامۀ اصلاحات جدی، تأمین شفافیت و مبارزه با فساد در اداره لوی څارنوالی تأکید کرد. سرپرست ادارۀ لوی څارنوالی گفت که اصلاحات انجام شده در ادارۀ لوی څارنوالی کافی نیست و براساس یک برنامۀمشخص، اصلاحات لازم به صورت جدی به پیش برده خواهد شد.

کلیم همچنین بر دسترسی آسان مردم به عدالت و ارائه خدمات منصفانه به تمام شهروندان کشور تأکید کرد.

سینا شنا، معاون ادارۀ لوی څارنوالی در امور مبارزه با خشونت علیه زنان و تخلفات اطفال، نیز در این برنامه صحبت کرد و مسوولیت ذبیح الله کلیم را به عنوان سرپرست ادارۀ لوی څارنوالی به وی تبریک گفت.

شنا تأکید کرد که کادر مسلکی و تمام مسوولان ادارۀ عالی لوی څارنوالی در انجام اصلاحات و تطبیق عدالت و انجام وظایف و مسوولیت ها با ایشان همکاری همه جانبه را خواهند داشت.#ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا