اخبارTOPجهان

سازمان ملل بار دیگر خواستار توقف کشتار مردم غزه شد

کابل ۲۲ قوس باختر
مجمع عمومی سازمان ملل در یک نشست اضطراری، دومین قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را با ۱۵۳ رای مثبت در برابر تنها ۱۰ رأی منفی تصویب کرد.
امریکا، اسرائیل، اتریش از جمله کشور های اند که رای مخالف دادند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سه‌شنبه‌شب، ۲۱ قوس یک نشست اضطراری را برای آتش‌بس در غزه تشکیل داد که در این نشست قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا یعنی ۱۵۳ رأی مثبت تصویب کرد که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه و همچنین آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا شده است.
در جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۵۳ کشور از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در غزه و نیز آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها رای مثبت دادند.
۱۰ عضو سازمان ملل ازجمله امریکا و رژیم اسراییل رای منفی دادند و ۲۳ عضو نیز رای ممتنع دادند و به این ترتیب اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل در برابر امریکا و رژیم اسراییل ایستادند. پارارگوئه و اتریش نیز در زمره مخالفان این قطعنامه بودند که رای منفی دادند.
انگلیس مهم‌ترین متحد امریکا و کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، هالند و اوکراین نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.
سفیر مصر در سازمان ملل متحد نیز پیش‌نویس قطعنامه را «متوازن و بی‌طرفانه» خواند و خاطرنشان کرد که این قطعنامه خواستار حفاظت از غیرنظامیان دو طرف و آزادی همه اسیران است.
در همین حال، دنیس فرانسیس؛ رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد: «آنچه در غزه شاهد هستیم، قتل و کشتار غیرنظامیان و نقض صریح قوانین انسانی بین‌المللی است.»
او همچنین گفت: «۷۰ درصد از قربانیان جنگ در غزه زنان و کودکان هستند.»
فرانسیس تصریح کرد آنچه امروز در غزه شاهد هستیم، فروپاشی بی‌سابقه نظام انسانی است.
او گفت: «چند هزار غیرنظامی دیگر باید قربانی شود تا اقدامی صورت دهیم؟ این کشتارها باید سریعاً متوقف شود.»
در همین حال، حماس با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه، از جامعه جهانی خواست رژیم اسراییل را تحت فشار بگذارد تا به این قطعنامه عمل کرده و عملیات در غزه را متوقف کند.
این قطعنامه که از سوی گروه کشورهای عربی و اسلامی ارائه شده بود، از وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین ابراز نگرانی شدید می‌کند و بر محافظت از جمعیت غیرنظامی فلسطین و اسراییل باید مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه تاکید می کند و خواستار آتش‌بس‌ فوری بشردوستانه است.
این قطعنامه تاکید می‌کند که همه طرف‌ها باید به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی به ویژه در مورد حمایت از غیرنظامیان، پایبند باشند.
این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه «گروگان‌ها» و همچنین تضمین دسترسی بشردوستانه است.
تلاش امریکا وکشورهای غربی برای تغییر قطعنامه و معرفی حماس به عنوان گروه تروریستی با مخالفت کشورهای عضو و با عدم کسب حدنصاب آرای لازم برای دومین بار با شکست مواجه شد.
رای‌گیری شورای امنیت در پی هشدار رسمی آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت درباره تهدید جهانی ناشی از جنگ اسراییل و حماس برگزار شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا