سیاستاخبارجهان

دیپلماتان ارشد امریکایی، بایدن باید با امارت اسلامی در افغانستان تعامل کند

کابل، ۲۲ جوزا، باختر
شماری از دیپلماتان ارشد امریکایی خواستار تعامل دولت بایدن با امارت اسلامی افغانستان شدند.
ان پترسون، دستیار پیشین معاون وزیر خارجه امریکا، رونالد نیومن و راین کراکر سفیران پشین امریکا در افغانستان از حکومت بایدن خواستند که دررویکرد خود در برابر امارت اسلامی تجدید نظر کنند و برای تعامل با نظام جدید در افغانستان، در کابل حضور دیپلماتیک پیدا کند.
ان پترسون، دستیار پیشین معاون وزیر خارجه امریکا و رونالد نیومن سفیر پشین امریکا در افغانستان می‌گویند که سقوط ‹طالبان› به جنگ داخلی دیگردر افغانستان منجر خواهد شد.
این دو، در مقاله‌ یی در سایت خبری ‹هیل› گفته اند « سقوط حکومت طالبان به نفع امریکا نیست و هیچ گروهی وجود ندارد که جای آنان را بگیرد، زیرا سقوط طالبان به هرج و مرج و جنگ داخلی منجر شده و فضا برای حضور تروریست‌ها در افغانستان بیشتر مساعد می‌شود.»
آنها جبهه مقاومت ملی ضد امارت اسلامی را «شعله‌های کمرنگ مقاومت» توصیف کردند که هنوز از نظر نظامی خود را «اثبات» نکرده است.
پترسون و نیومن از امریکا خواستند که منافع خود را در افغانستان محدود به کمک‌های بشردوستانه نکند و مانند برخی کشورهای دیگر، در صورت لزوم، حضور غیر رسمی در افغانستان داشته باشد.
این دو مقام پیشین امریکایی تاکید کرده اند که امریکا برای تحقق خواسته‌های خود با «سران طالبان در قندهار» وارد گفتگو شود.
آنان گفته اند که فشارهای امریکا و کشورهای دیگر بر ‹طالبان› موثر نبوده و این گروه در سیاست‌های خود تجدیدنظر نکرده است.
در همین حال راین کراکر سفیر پشین امریکا در کابل که وزارت خارجه امریکا وی را دپیلمات زرنگ میداند، گفته های مشابه با دو دیپلمات دیگر امریکایی دارد.
وی که تا سه ماه پیش مخالف سرسخت هر نوع تماس با نظام جدید در افغانستان بود و حتی هشدار داده بود هر کشوری که نظام جدید در افغانستان را به رسمیت بشناسد، امریکا باید آن را تحریم کند امروز تغییر عقیده است و بر تعامل دولت بایدن با امارت اسلامی در افغانستان تاکید دارد.
او در مصاحبه یی گفته است که عدم حضور امریکا در افغانستان باعث شده است که این کشور از تحولات افغانستان چندان آگاه نباشد و کشور های دیگر با استفاده ارخلا حضور امریکا در این کشور، پی منافع خود باشند. او هم به دولت بایدن توصیه کرده است که این خلا را پر کند و در افغانستان حضور پیدا کند.
باید گفت که امارت اسلامی بارها از جامعه جهانی منجمله امریکا خواسته است که امارت اسلامی را به عنوان یک واقعیت در افغانستان قبول کنند و راه تعامل را با آن در پیش گیرند، امارت اسلامی هم به نوبه خود کنوانسیون های جهانی را رعایت خواهد کرد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا