اخبارفرهنگTOP

دیدار هزاران شهروند افغان و خارجی از موزیم غزنی

غزنی ۲۷ حوت باختر
هزاران شهروند خارجی و داخلی، در جریان امسال از موزیم غزنی دیدن کرده اند.
شمار بازدیدکننده‌گان موزیم غزنی در سال جاری، نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است.
مسوولین محلی ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی می گویند از آغاز سال جاری تاکنون۲۷۱۲ تن بشمول ۲۹۶ گردشگر خارجی از موزیم غزنی بازدید نموده اند.
ملا حمیدالله نثار رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی در صحبت با آژانس باختر گفت که در حال حاضر یک صدو پنجاه اثر تاریخی دوره اسلامی در موزیم غزنی به نمایش گذاشته شده و در جریان امسال روزانه ده ها تن از این موزیم بازدید کردند.
نثار اظهار داشت که در جریان سال جاری ۱۵۵ قلم اثر باستانی که در آرشیف این اداره نگهداری می شد دوباره توسط انجنیر ان مسلکی وزارت اطلاعات و فرهنگ ترمیم شده و کار ثبت وسجل سایر اثرهای تاریخی که در آرشیف موجود است جریان دارد .
به گفته وی آثر های تاریخی که در این موزیم به نمایش گذاشته شده است اکثر شان سنگی،فلزی، سفالی،کاشی ومسی است که به دوره‌های قبل و بعد از اسلام ، باختری‌ها، کوشانیان، غزنویان، غوریان، و ساسانیان بر میگردد.
رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی می گوید در حال حاضر ۱۵۰ اثر اسلامی این موزیم مربوط به دوره‌های غزنویان و تیموریان است اما صدها اثر دیگر به علت کمبود جای مناسب در آرشیف نگهداری می‌شود.
در همین حال شهروندان غزنی ترویج فرهنگ گردشگری را در این ولایت به نفع مردم و حکومت خوانده می گویند روند بازدید گردشگران داخلی و خارجی نسبت به سال های گذشته در این ولایت افزایش یافته است.
شهروندان غزنی افزایش سیاحین خارجی وبازدید آنرا از ساحات تاریخی وموزیم غزنی به نفع مردم و حکومت میدانند.
موزیم غزنی در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی ساخته شده که یکی از موزیم‌های غنی کشور به حساب می‌رود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا