سیاستاخبارTOP

دیدار معاون سیاسی ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان با سفیر چین درکابل

کابل ۲۷ حوت باختر
مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء امارت اسلامی افغانستان امروز با ژاو شینگ سفیر چین در کابل دیدار کرد.
در این دیدار سفیر چین بر توسعه مناسبات افغانستان و چین تاکید ورزید و گفت که کشورش از توسعه سیاسی و اقتصادی افغانستان حمایت می کند.
وی گفت که در جریان شش ماه مأموریت اش تلاش کرده است تا روابط افغانستان و چین تقویت بیشتر یابد.
موصوف گفت که چین در امور داخلی افغانستان مداخله نمی کند و در نشست های بین‌المللی تاکید کرده است که باید با حکومت کنونی افغانستان تعامل صورت گیرد.
سفیر چین با اشاره به پیشرفت های موجود در افغانستان، گفت که چین می خواهد برای جوانان افغان به شمول بخش صحت، در بسیاری از بخش ها بورسیه های تحصیلی را فراهم نماید.
وی گفت که در بخش مس عینک پیشرفت های خوبی صورت گرفته است و سرمایه گذاری سرمایه گذاران چین به شمول پروسس و صادرات جلغوزه، در بخش های مختلف نتایج خوبی را در قبال داشته است.
مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزراء ضمن خوش آمدید به وی، از موقف مثبت چین در نشست دوحه و سایر نشست ها در رابطه به افغانستان تشکر کرده، گفت که امارت اسلامی در راستای توسعه مناسبات و همکاری ها در عرصه های مختلف با چین متعهد است.
موصوف از راه واخان را منحیث تحول خوب در مناسبات دو کشور یادکرد وگفت که با تکمیل شدن آن در داد و ستد اقتصادی و تجارتی افزایش قابل توجه خواهد آمد.
معاون سیاسی ریاست الوزراء خواستار سرمایه گذاری چین در زیربناها، شاهراه ها، خط آهن و سایر پروژه ها مهم و بزرگ گردید.
موصوف گفت که امارت اسلامی به اساس سیاست خارجی اقتصاد محور خویش می خواهد که در سطح منطقه، تعاملات اقتصادی و سیاسی اش را با تمام کشورها توسعه دهد تا سبب تقویت اقتصادی، ثبات و توسعه افغانستان و منطقه گردد.
مولوی عبدالکبیر از چین به عنوان همسایه و کشور دوست افغانستان یاد کرد و گفت که امارت اسلامی خواستار روابط خوب با چین واحد است و از ابتکار (یک راه و یک کمربند) رئیس جمهور چین حمایت می کند.
وی با اشاره به پذیرش سفیر امارت اسلامی در بیجینگ، گفت که سایر کشور ها نیز این راه را تعقیب نمایند.
موصوف گفت که امارت اسلامی می خواهد با کشور های منطقه تفاهم گسترده سیاسی و توسعه همکاری داشته باشد و می خواهد در تطبیق پروژه های بزرگ نقش بازی کند تا با آن در منطقه نیز تقویت اقتصادی رونما گردد.
معاون سیاسی ریاست الوزراء گفت همسایگان افغانستان اطمینان داشته باشند که امارت اسلامی به هیچ کسی اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان برای کسی تهدید متوجه گردد.
موصوف گفت که امارت اسلامی آرزومند است که در نشست آینده شانگهای دعوت گردد و در کنفرانس متذکره منحیث عضو ناظر حضور داشته باشد.
وی خواستار همکاری در این بخش از چین شد و گفت که چین منحیث قدرت اقتصادی، تجارب خویش را به‌ منظور تقویت اقتصادی با افغانستان شریک سازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا