اخباراقتصادجامعهTOP

در سال روان ۴۰۰ هزار متریک تُن برنج در افغانستان تولید شده است

 

کابل، ۶ جدی، باختر

اداره ملی احصاییه و معلومات افغانستان، از تولید ۴۰۰ هزار متریک تُن برنج در کشور خبر می‌دهد.

دفتر مطبوعاتی این اداره، با نشر خبرنامه‌یی گفته است که در سال روان براساس تخمین این اداره، در ۱۶ ولایت کشور برنج کشت شده بود.

در خبرنامه آمده است که مجموع ساحات تحت کشت برنج ۱۲۹ هزار هکتار تخمین شده و نسبت به سال گذشته در ولایت‌های بغلان و لغمان افزایش یافته است.

خبرنامه می‌افزاید که کندز با ۳۹ هزار هکتار زمین بیش‌ترین و سرپل با ۱۶۰ هکتار زمین کم‌ترین ساحه تحت کشت برنج را داشته اند.

بر اساس خبرنامه؛ در سال روان در کشور ۴۰۰ هزار متریک تُن برنج تولید شده و بیشترین تولید در کندز بود که ۱۲۵ هزار متریک تن می‌باشد.

پس از آن، تخار با ۸۸ هزار متریک تُن، بغلان با بیش از ۴۹ هزار متریک تُن، ننگرهار نزدیک به ۴۸ هزار متریک تُن و کنر با نزدیک به ۱۹ هزار متریک تُن از جمع ولایت‌هایی اند که بیش‌ترین تولید برنج را در کشور داشت.

این درحالی است که امسال نیازمندی برنج در کشور به طور مجموعی ۶۸۸ هزار متریک تُن است که شامل مواد غذایی، تخم بذری و ضایعات می‌شود.

گفتنی است که اداره ملی احصاییه و معلومات، با استفاده از تکنالوژی ریموت سنسینگ که شامل تعبیر و تفسیر تصاویر ماهواره‌ای است، ساحات تحت کشت برنج کشور را در سال ۱۴۰۲ تثبیت کرد و تصاویر ماهواره‌ای را در سیستم معلومات جغرافیایی از زمان کشت تا برداشت محصول تحلیل و تجزیه کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا