اخباراقتصادجامعهTOP

حضور محصولات افغانستان در نمایشگاه واردات چین

 

کابل ۲۴  عقرب  باختر

نمایشگاه بین المللی واردات چین با هدف تسهیل تجارت، ترویج جهانی شدن اقتصاد و باز کردن بازار بیجنگ به روی جهان امسال نیز میزبان محصولات افغانستان بود

خبرگزاری تسنیم نوشته است: نمایشگاه بین المللی واردات چین در ششمین دور خود، امسال نیز میزبان محصولات افغانستان با هدف تسهیل تجارت، ترویج جهانی شدن اقتصاد و باز کردن بازار بیجنگ به روی جهان بود

اولین دور این نمایشگاه دولتی در ماه نوامبر 2018 برگزار شد و تاکنون شش دوردیگر آن برگزار شده است.

بیجنگ پنج سال متوالی مزایای توسعه کیفیت تولیدان چینی  را با دیگر کشورها به اشتراک گذاشته است.

 

«وانگ ون بین»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین محصول «جلغوزه افغانستان» را در چهارمین دوره این نمایشگاه در حمایت از محصولات ارگانیگ افغانستان معرفی کرد و این محصول در بازار چین محبوبیت یافت و امسال ، «لی کیانگ»، نخست وزیر چین به طور خاص قالین‌های دستباف افغانستان را معرفی کرد.

انار قندهار نیز برای اولین بار در نمایشگاه واردات چین به غرفه داران عرضه شدکه خود بیانگر گسترش بازار محصولات ارگانیک افغانستان از طریق نمایشگاه واردات است.

تاجران افغان در این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته انواع بیشتری از محصولات را به غرفه داران عرضه کردند که نشان دهنده اعتماد آنان به بازار چین است.

در یک تحول مهم، انار قندهار سفر خود را به بازارهای بیجنگ آغاز کرده است که نقطه عطفی برای تجارت این دو کشور همسایه است.

گفته می‌شود چین با نیاز به تأمین مواد خوراکی برای یک دهم از چهار میلیارد شهروند خود مواجه شده است، از طرف دیگر مردم افغانستان پس از یک جنگ طولانی، منتظر صلح دایمی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور شان هستند.

در دهه‌های گذشته از منابع و محصولات غنی افغانستان به خوبی استفاده نشده بود و  نهادهای اقتصادی پس از جنگ ضعیف شده‌اند. اکنون کابل در تلاش است تا در نظام اقتصادی منطقه‌ای مشارکت کند، اقتصاد خود را از طریق تولیدات و منابع کشورش توسعه دهد و بر محدودیت‌های داخلی و تحریم‌ کشورهای غربی غلبه کند، به طور حتم در این وضعیت ایجاد شرایط مساعد برای صادرات محصولات افغانستان نقش مهمی را ایفا می کند.

اکنون نمایشگاه بین المللی واردات چین فرصت و بستر مناسبی برای ورود محصولات افغانستان به بازار چین محسوب می‌شود.

 از سوی دیگر چین مصمم است از اول ماه دسامبر 2022 مالیات برای 98 درصد محصولات افغانستان را صفر کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا