اخبارسیاستامنیتاقتصادجامعهTOP

جلسهٔ کابینه به ریاست رییس جمهوری برگزار شد

کابل/۷ سرطان/ باختر

جلسهٔ کابینه به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری پیش از چاشت امروز با اشتراک اعضای کابینه و والیان کشور از طریق ویدیوکنفرانس در ارگ برگزار شد.

ابتدا رییس جمهوری در مورد سفر اخیرش در راس یک هیئت عالی رتبهٔ دولتی به ایالات متحدهٔ امریکا و دیدار با جو بایدن رییس جمهوری ، رییسان مجلسین سنا و کانگرس، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و سایر مقامات عالی رتبهٔ آن کشور و بحث ها پیرامون تحکیم مناسبات و آغاز فصل جدید روابط بعد از خروج نیروهای امریکایی در ابعاد مختلف، معلومات ارائه کرد.

همچنان خاطرنشان شد که در این دیدارها روی استفادهٔ موثر از کمک های دفاعی، امنیتی، توسعه یی و بشر دوستانه، تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، مبارزه با تروریزم، تسریع روند صلح با مالکیت و مدیریت افغانان، حقوق زنان و حقوق شهروندی تمرکز صورت گرفت.

جلسهٔ کابینه از درخواست رییس جمهور بایدن از کانگرس آن کشور به خاطر کمک ۳،۳ میلیارد دالری برای تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در سال آینده و تعهد آن کشور به خاطر کمک سه میلیون دوز واکسین کرونا و سایر کمک های اقتصادی اضافه تر از کمک های تعهد شده، قدردانی کرد.

متعاقباً جلسه از جانفشانی های نیروهای دفاعی و امنیتی در امر دفاع از وطن قدردانی کرد و به خانواده‌های شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی کشور ابراز تسلیت و غمشریکی کرد و همچنان نهادهای ذیربط را به منظور رسیدگی عاجل به خانواده های شهدا و بیجا شدگان داخلی، موظف کرد.

بعداً جلسهٔ کابینه نهادهای امنیتی را غرض اتخاذ تدابیر جدی و همه جانبه به خاطر تامین امنیت پایه های برق وارداتی که اخیراً به دست دشمنان کشور منهدم می شود، توظیف کرد.

در این جلسه از موقف و اعلامیهٔ مشترک علمای افغانستان و پاکستان به خاطر حرام دانستن جنگ در برابر دولت و مردم افغانستان قدردانی شد و همچنان از وزارت حج و اوقاف سعودی در مورد برگزاری کنفرانس سعودی، سپاسگزاری به عمل آمد.

جلسهٔ کابینه تمامی وزارت ها و اداره های دولتی را توظیف کرد که با وزارت مالیه در جهت تطبیق شاخص های باقی ماندهٔ سند بسته تشویقی حمایت از بودجه که از جانب بانک جهانی انتقال می شود، همکاری کنند.

به همین ترتیب پروتوکول تمدید شش ماهه موافقتنامهٔ اپتا میان جمهوری اسلامی افغانستان و پاکستان تصویب شد.

در اخیر، کابینه پیشنهادهای وزارت معادن و پترولیم در مورد تایید ساحات معدنکاری به مقیاس کوچک و بزرگ تالک ننگرهار و کاپیسا، ساحۀ معدنکاری به مقیاس بزرگ طلا و مس زرکشان ولایت غزنی و ساحۀ معدنکاری به مقیاس بزرگ مواد اولیه سمنت ولایت هرات را مورد تصویب قرار داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا