سیاستاخبارTOP

توافق افغانستان و ترکمنستان بر آغاز کار پروژه‌های توتاپ و خط آهن

کابل/26 جدی/باختر

وزارت امور خارجۀ افغانستان می‌گوید که در سفر مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه و هیئت همراهش به ترکمنستان، توافق شد تا پروژه‌های برق توتاپ و تمدید خط آهن در ماه مارچ سال روان میلادی آغاز شود.

به گزارش آژانس باختر؛ وزارت امور خارجۀ افغانستان گفته است که تیم‌های تخنیکی دو طرف پس از بحث‌های دوامدار روی آغاز کار این پروژه‌ها توافق کرده اند.

خبرنامۀ وزار ت امور خارجه می‌افزاید که در دیدار هیئت امارت اسلامی با رشید مرادوف وزیر امور خارجه و معاون صدراعظم ترکمنستان، روی همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، صادرات میو‌ه‌های خشک و سنگ مرمر نیز بحث و گفتگو شده است. در جریان گفتگوها، دو طرف توافق کرده اند تا پروژه‌های نیمه‌کارۀ‌ خط آهن در بنادر آقینه و تورغندی تکمیل شده و همچنین روی تولید انرژی خورشیدی و بادی در افغانستان سرمایه‌گذاری شود.

بر اساس خبرنامۀ وزارت امور خارجه، در جریان گفتگوها همچنین توافق شده است تا افغانستان به عنوان مسیر ترانزیت و انتقال گاز مایع، مواد خوراکی و کالاهای تجارتی میان آسیای مرکزی و جنوبی استفاده شود.

از جانب دیگر، دولت ترکمنستان گفته است که با آغاز ماه مارچ سال روان میلادی، محصلان افغان که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از تحصیل باز مانده اند، می‌توانند به آن کشور سفر کرده و درس‌های شان را ازسر بگیرند. ترکمنستان همچنین وعده سپرده‌است که برای محصلان افغان زمینۀ تحصیل را در بخش‌های نفت و گاز و خط آهن فراهم می‌سازد.

گفتنی است که مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان روز جمعه (24 جدی) در رأس یک هیئت عالیرتبه وارد ترکمنستان شد. وزارت امور خارجۀ افغانستان گفته است که هدف از سفر هیئت امارت اسلامی به ترکمنستان؛ تحکیم روابط سیاسی، اقتصادی، جلب سرمایه‌گذاری‌ها و گفتگو روی تکمیل پروژه‌های مشترک اقتصادی است.

پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا