اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل ۲ جوزا باختر
وزارت صحت عامه دور دیگری از واکسین پولیو را در کشور در حالی راه اندازی کرده است که گفته می شود افغانستان به محو کامل این بیماری نزدیک شده است
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ دور دیگری از واکسین پولیو در کشورراه انداری شده است ٬ قرار است در این دور حدود٬ ده میلیون کودک در برابر این بیماری که می تواند کودکان را به فلج دایمی مبتلا کند واکسین شوند.
تنها افغانستان و پاکستان در سطح جهان اند که شاهد حضور ویروس پولیو اند٬ در افغانستان در جریان سالجاری میلادی تنها یک واقعه پولیو ثبت شده است٬ مقام ها می گویند این واقعه از لحاظ ژنیتکی وابسته به کویته پاکستان است.
در سال گذشته چهار واقعه مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده بود٬ مقام ها در وزارت صحت عامه کشور می گویند که افغانستان به محو کامل این بیماری نزدیک شده است٬ نیاز است تا همه دست به دست هم داده، در تطبیق موفقانه کمپاین واکسین پولیو همکاری نمایند.
در دور قبلی واکسین پولیو مشکلاتی بروز کرد و در قندر و تخار بر رضاکاران حمله شد که تلفات انسانی در پی داشت٬ در حالی که برنامه واکسین پولیو یک برنامه ملی است و نیاز است که از آن به عنوان عامل نجات دهندگان کودکان حمایت شود٬ حمله بر رضا کاران پولیو هیج توجیه شده نمی تواند مگر یک عمل عقب گرایانه.
لازم است که مسوولان با تبلیغ از مسیر منابر٬ مکاتب و رسانه ها و باکار گیری نفوذ برزگان قومی در راه اندازی موفقانه این برنامه عمل کنند.
کودکان که سازندگان آینده کشور اند به صحت و سلامتی نیاز دارند٬ باید در قبال آنها احساس مسئولیت کرد و آنانی که با نحوی با این برنامه مخالف اند.
باید از برنامه واکسین پولیو به عنوان یک برنامه ملی حمایت کرد و چالش فرا راه آن را دور کرد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا