اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۱۰ حوت / باختر
قرار است شورای امنیت سازمان ملل فردا نشستی در باره افغانستان داشته باشد و دبیرا لاینز٬ نمایندۀ‌ ویژه سرمنشی آن سازمان برای افغانستان٬ درمورد وضعیت کشور به این شورا گزارش خواهد داد.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ یوناما‹ دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل در کابل› تائید کرده است که شورای امنیت آن سازمان فردا در باره افغانستان نشستی خواهد داشت و گزارش نمایندۀ ویژه سازمان ملل در مورد افغانستان را استماع خواهد کرد.
این نشست درست زمانی برگزار می شود که تحولات اوکراین بیشتر محافل سیاسی و رسانه های جهانی را به خود مصروف کرده است و این نگرانی وجود داشت که در بستر رویداد های جاری در اوکراین مسئله افغانستان به فراموشی گذاشته خواهد شد٬ مگر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری نشست ویژه در مورد افغانستان نشان می دهد که جهان همچنان بر افغانستان تمرکز دارد.
امید و توقع مردم افغانستان از اعضای شورای امنیت سازمان ملل این است که این سازمان برخورد معقولانه با افغانستان داشته است و بر واقعیت این کشور تمرکز کند.
واقعیت های موجود در افغانستان این است که این کشور به سوی اعاده ثبات به پیش می رود٬نگرانی شماری از کشور که ادعا کرده بودند که فعالیت های گروه های هراس افگن در افغانستان بیشتر شده است جز تبلیغات و یاوه گویی ها چیزی دیگری نبوده است و در جریان شش ماۀ که از ایجاد نظام جدید در این کشور می گذرد٬ هیچ سند و دلیلی مبنی بر حضور گروه های هراس افگن ارائه نشده است برخلاف امارت اسلامی توانسته است که اعتماد و باور کشور های همسایه و کشورهای منطقه را کسب کند واین کشور راه تعامل با امارت اسلامی را در پیش گیرند.
واقعیت این است که افغانان در وجود امارت اسلامی به ثبات سیاسی و امنیتی دست یافته اند وفضای موجود بستری مناسبی را برای بازسازی کشور٬ تعامل با کشور های دور و نزدیک و همکاری های منطقه یی ایجاد کرده است.
بهتر خواهد بود که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مسیر واقعیت ها در افغانستان حرکت کنند٬
در وجود تحولات مثبت که در جریان شش ماۀ گذشته در کشور وجود داشته است٬ مشکلات نیز بر زندگی مردم افغانستان سایه افگنده است که بیشتر مشکلات اقتصادی است٬ امریکا همچنان با خیره سری ملیارد ها دالر از ذخایر ارزی افغانستان را قید کرده است واین باعث شده است که مشکلات اقتصادی در افغانستان بیشتر ریشه پیدا کند٬ حرف دیگر مردم ما نگران اند که با تحولات اخیر در اوکراین٬ افغانستان در سایه وقایع جاری اوکراین قرار گیرد و کشور های کمک کننده بیشتر مصروف مسایل مربوط به اوکراین شوند٬ در حالی که وقایع اوکراین دوواقعیت متمایز از هم اند٬ وقایع اوکراین یک بحث جدا است و مشکلات اقتصادی مردم در افغانستان یک بحث جدا.
بهتر خواهد بود که شورای سازمان ملل بر ادامۀ کمک های بشتر بشری به افغانستان تاکید داشته باشد و اعلام بدارد که از ناحیه افغانستان هیچ مشکلی متوجه هیچ کشور نیست٬ این می تواند برخورد واقعبینانه با افغانستان باشد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا