اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۷  دلو / باختر

امارت اسلامی می گوید که امریکا در تصمیم اش دربارۀ دارایی‌های افغانستان بایدتجدیدنظرکند، در غیر آن امارت اسلامی ناگزیر خواهد شد سیاست‌اش در برابر این کشور را بازنگری کند، این گفته ها یک هشدارنه، بل یک تدبیر در راستای حفاظت از منافع ملی کشور است.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ رییس جمهوری امریکا پنج روز قبل فرمانی را امضا کرد که براساس این فرمان که عنوان زیبای کمک به مردم افغانستان و حمایت ازآنان  را با خود دارد، قرار است هفت ملیارد دالر ازپول های منجمد شده افغانستان آزاد شود که نیم ٖآن برای قربانیان حادثه یازده سپتامبر و نیم دیگر دور ازنظارت حکومت و مردم افغانستان برای اهداف که امریکا آن را بشردوستانه گفته است هزینه خواهد داشت.

این عملکرد جوبایدن در داخل و بیرون از افغانستان منجمله در میان امریکایان واکنش برانگیز شده است واقعیت این است که امریکا به امانت خیانت کرده است و به دارایی های یک کشور فقیر دستبرد زده است.

امارت اسلامی افغانستان که تمثیل کننده ارادۀ مردم افغانستان است در اعلامیۀ گفته است« مسدود کردن دارایی‌های افغانستان که در بانک‌های امریکا از آغاز بر خلاف تمام نورم‌های پذیرفته شده بود و تصمیم اخیر این کشور نیز غیرمسوولانه است واین  تصمیم جو بایدن، تجاوز در حق تمامی مردم افغانستان است»

اعلامیه  صراحت دارد که رویداد یازدهم سپتمابر به افغانان ‌ارتباط نداشته است و هر نوع دست‌برد به دارای‌های مردم افغانستان به بهانه پرداخت غرامت به قربانیان حملات یازدهم سپتمبر، تجاوز آشکار پنداشته می‌شود.

در اعلامیه تاکید شده است؛ که اگر امریکا در تصمیم اش تجدیدنظر نکند، امارت اسلامی هم ناگزیر خواهد شد سیاست‌اش در برابر این کشور را بازنگری کند.

آٖنچه در اعلامیۀ امارت اسلامی تذکر رفته است یک هشدار نه بل تدبیری در راستای حفاظت از منافع ملی افغانستان است و نشان می دهد که مردم افغانستان و حکومت جدید در برابر قلدرگری ها و زورگویی مقاومت می کنند.

از دید مردم افغانستان، سریال جنایات آمریکا علیه مردم افغانستان حد و مرز و پایانی ندارد، این کشور تا می‌تواند علیه این ملت مظلوم جنایت می‌کند و سپس پشت نقاب حقوق بشر پنهان می‌شود. اما با جنایتی که به تازگی انجام داده است دیگر نمی‌تواند پشت هیچ نقابی مخفی شود، زیرا دارایی آن مردمی را دزدیده است که در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند بحران گرسنگی آنان را تهدید و قربانی سیاست‌های کاخ سفید استند.

امریکا که خود شعار حراست از حقوق بشری را در سطح جهان سر می دهد و تاکید برشکل گرفتن نظم نوین جهانی از مسیر سازمان ملل متحد را دارد، با این کار ثابت کرده است که شعار آنان برای دفاع از حقوق بشری یک پوشش ریاکارانه است و مفکوره شکل گیری نظام نوین جهانی هم یک حرف گمراه گننده است زیر امریکا خود نقش مخرب در تعاملات جهانی دارد.

اگر افغانستان واقعا در حوادث یازده سپتامبر در امریکا نقش داشته است چرا  امریکا گزارش تحقیقی خود را در این زمینه همگانی نمی کند و چرا آن رابه عنوان یک سند محرم حفظ کرده است.

مردم افغانستان از جامعۀ جهانی و نهادهای بین المللی می خواهند که تا امریکا را وا دارند تا آنچه که نقش افغانستان در حوادث یازده سپتامبر را بازگو می کند همگانی کند تا جهانیان واقعبین در باره آن قضاوت کنند، در غیر آن امریکا باید درک کند که،مسوول اصلی ویرانی افغانستان در دو دهه گذشته و بحران کنونی در افغانستان است و این امریکا است که باید غرامت بپردازد.

در روز های اخیر تظاهراتی در داخل و بیرون از افغانستان صورت گرفته است که نشان می دهد مردم افغانستان و جهانیان صلح دوست، تصمیم اخیر بایدن را دور از خرد سیاسی دانسته اند و نسبت به پیامد آن هشدار داده اند، بهتر است که بایدن و اداره تحت امر او به خود آیند، معقولانه بیاندیشند و نسبت به خواست های برحق مردم افغانستان تمکین کنند.  تحلیل سیاسی                

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا