اخبارفرهنگجامعهTOP

برگزاری جشنواره ی ملی گل ارغوان با برنامه های فرهنگی- ادبی درپروان

چاریکار29 حمل باختر
ریاست اطلاعات و فرهنگ پروان، دوازدهمین جشنواره‌ی ملی گل ارغوان را با تدویر برنامه های فرهنگی- ادبی، برگزار کرد.
ارغوان زار گلغندی مکانی است دلکش و زیبا که همه ساله هزاران تن از سیاهان داخلی و خارجی در موسم گل ارغوان به این تفریحگاه می روند و اخوت، برادری و همدلی را به تمثیل می گیرند.
ریاست اطلاعات و فرهنگ پروان بنابر اهمیت و زیبایی گل ارغوان، دوازدهمین جشنواره‌ی ملی آن را برگزار کرد که در آن معینان و برخی از هیئت رهبری وزارت اطلاعات و فرهنگ، مسوولان محلی، رؤسا و نمایندگان ادارات دولتی اعم از ملکی و نظامی، نویسندگان، شاعران، بزرگان، مجاهدین، جوانان، اصحاب رسانه ها و خبرنگاران اشتراک کرده بودند.
مولوی شمس الرحمن صدیقی، رئیس اطلاعات و فرهنگ پروان در رابطه به اهمیت برگزاری جشنواره‌ی ملی گل ارغوان و تاریخچه آن صحبت کرد، و گفت” هدف از برگزاری این جشنواره رشد فرهنگ و ادبیات، توانمند سازی جامعه از طریق توسعه صنعت توریزیم و تحکیم وحدت میان اقوام افغانستان است.”
وی افزود جشنواره ارغوان یکی از جشنواره های ملی به شمار می رود که در این جشنواره شاعران در اشعار شان پیرامون زیبایی های طبیعت و اهمیت آن چکامه سرایی می کنند.
پروان به دلیل داشتن جاذبه های توریستی و ساحات باستانی همیشه مورد توجه پادشاهان، جهان گردان و سیاحان داخلی و خارجی قرار گرفته که ارغوان زار گلغندی یکی از جاذبه های مهم آن به شمار می رود.
مولوی عتیق الله عزیزی، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ از ابتکار ریاست اطلاعات و فرهنگ بابت راه اندازی این جشنواره ابراز خرسندی کرده گفت” جشنواره‌ های میلی حیثیت تاریخی داشته که در سطح کشور به یک مناسبت خاص فرهنگی برگزار می گردد، وزارت اطلاعات و فرهنگ می کوشد تا ساحات باستانی و جاذبه های توریستی را به خاطر جلب و توجه سیاحان داخلی و خارجی رشد و معرفی نماید.”
مولوی ضیاءالحق حقمل، سرپرست معنیت امور نشرات و رییس آژانس باختر وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزاری این جشنواره ها را در بهبود وحدت اخوت و رشد فرهنگ ها و هویت تاریخی شهروندان مهم خوانده گفت: امارت اسلامی متعهد به ایجاد فضای اخوت، از بین بردن تعصب و آبادانی کشور است, روز به روز پلان و برنامه های انکشافی به سطح افغانستان جریان داشته و ما شاهد آن هستیم.
مفتی محمد ادریس انوری معاون والی پروان در رابطه به اهمیت و زیبایی گل ارغوان صحبت کرده گفت: تپه‌ و گل ارغوان یکی از مناظر طبیعی و تاریخی پروان است که از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار می باشد و ما خرسند هستیم که جشنواره این گل در فضای امن و مملو از خوشی و سرور برگزار می گردد.
معاون والی پروان، فلسفه و جایگاه تدویر مجالس و جشنواره های فرهنگی را به معرفی گرفته افزود، تدویر محفل مشاعره، سیر و سیاحت در چوکات شریعت با معیارات اخلاقی جایز بوده است و جا دارد که از برگزار کنندگان این جشنواره‌ی فرهنگی قدردانی کنیم.
محمد کاظم طارق شاروال مزارشریف، دراین جشنواره گفت که جای نهایت خرسندی است که امروز دشمنان افغانستان شکست خوردند و زمینه برای برگزاری همچو برنامه ها مساعد شد، نیاز است که همه قدر این نظام اسلامی را دانست و شکر گزار باشیم.
همچنان در این جشنواره شاعران و نویسندگان اشعار و ترانه های انتباهی را که در وصف گل ارغوان سروده بودند به خوانش گرفتند.
ارغوان زار گلغندی حدود دو هزار جریب زمین را احتوا کرده و دارای چشمه سارها، بته های ارغوان، سایه بان ها و تاسیسات تفریحی و هوتل‌ ها است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا