نوروز 1400اخبارفرهنگجامعه

باشندگان بغلان نوروز را آغاز فصل طراوت، تازگی و زندگی مجدد طبیعت می‌دانند

پلخمری/ 20حوت/ باختر

نوروز در افغانستان قدمت چند هزار ساله دارد و سال‌ها است که نسل به نسل به افغانان منتقل می‌شود.

باشندگان بغلان نوروز را آغاز فصل طراوت، تازگی و زندگی مجدد طبیعت می‌دانند و برای رهایی از زمستان سرد و خشک و تجلیل از نوروز از هفته‌ها قبل آمادۀ این جشن می ‌شوند.

باشندگان بغلان فرا رسیدن سال نو را باغرس نهال و مراسم خاص از جمله تهیۀ لباس های نو، خانه تکانی، تهیۀ هفت میوه و همچنان دید و بازدیدها با بزرگان می کنند.

آماده کردن هفت میوه از دیگر رسم‌های ویژۀ نوروز در بغلان است، هفت میوه ترکیبی از هفت نوع میوه خشک است، این میوه به طور معمول بادام، چهارمغز، پسته، کشمش، زردآلو، سنجد و قیسی است.

 باشندگان بغلان چند روز قبل از نوروز این انواع میوۀ خشک را در آب قرار می‌دهند تا برای شب نوروز آماده شود.

لیلا باشندۀ شهر پلخمری تجلیل ازسال نو و بهار نو را زنده شدن مجدد درخت و بوته و نیز ارج گذاری به قدرت خداوند بزرگ دانست و گفت که به بهانۀ تجلیل از سال نو منزل را پاک کاری می کنیم، هفت میوه تهیه می کنیم و همچنان، رفتن به تپه ها و تفریحگاه ها، خریداری لباس های نو، برپایی مسابقات بزکشی، پهلوانی، کاغذ پران بازی از جمله سرگرمی یی است که در سال نو به جا آورده می شود.

لیلا افزود که با تاسف در سال های اخیر، مخالفت هایی با تجلیل نوروز در کشور بروز کرده است و در مقایسه با سال های قبل کم رنگ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین شاه زمان زمانی، عالم دین وآگاه امور تاریخی و فرهنگی تجلیل از نوروز را جز میراث های فرهنگی و برگشته به بیش از۵ هزار سال قبل از امروز دانست .

زمانی افزود: تجلیل از نوروز و سال نو، هیچ مشکلی باشریعت ندارد، بلکه ارج گذاری به قدرت خداوندی تلقی می شود.

قابل تذکراست که تجلیل و گرامی داشت از نوروز جز میراث های فرهنگی این سرزمین است و بیش از 5 هزار سال سابقه دارد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد “یونسکو” در سال ۲۰۰۹ نوروز را به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشریت ثبت کرد.

گفتنی است که مجمع عمومی ملل متحد در سال ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه یی اول حمل را به عنوان روز جهانی نوروز به رسمیت شناخت. محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا