اخبارTOPگزارش ها

بازداشت و استرداد ده شهروند چین در افغانستان // وزارت خارجۀ چین اظهار بی خبری کرد

کابل/۲۰جدی/ باختر

در حالی که شماری از رسانه ها از بازداشت ده شهروند چین به اتهام  جاسوسی و استرداد آنان به کشور شان خبر دادند، مگروزارت خارجۀ چین گفته است  که نسبت به این گزارش‌ها بی‌اطلاع است.

به گزارش آژانس باختر: حدود یک ماه قبل شماری از رسانه های داخلی و به تعقیب آن٬ روز نامۀ «هندوستان تایمز» گزارش دادندکه ده شهروند چین به اتهام جاسوسی از ساحۀ کارته ۴ و شیرپور کابل بازداشت شدند. بعد هم همین روز نامه ها گزارش دادند که شهروندان توقیف شدۀ چین به دستور رییس جمهوری اسلامی افغانستان به جانب چین سپرده شدند.

خبرگزاری رویترز هم نوشته است «سیزده تبعۀ چینی که به عنوان کارگر ساختمانی، نجار و داکتر و نانوا در کابل حضور داشتند به چین اخراج شده‌اند.»

همچنان گزارش شده است که دولت چین در مورد عملکرد شهروندان خود در افغانستان پوزش خواهد خواست.

با آن که تاکنون هیچ مامور رسمی حکومت افغانستان در مورد بازداشت و یا استرداد شهروندان چین به گونۀ رسمی حرف نزده اند، مگر احمد ضیا سراج رییس ادارۀ امنیت ملی افغانستان که چندی پیش برای وضاحت دادن در مورد وضعیت ناهنجار امنیتی در کشور٬ به ولسی جرگه فرا خوانده شده بود تائید کرد که شماری از شهروندان چین بازداشت شده اند مگر او در این مورد جزئیات نداد٬ به این ترتیب بازداشت شهروندان چین به اتهام جاسوسی در کشور یقینی شد.

اما «هوا چونینگ» سخنگوی وزارت خارجۀ چین دیروز در یک نشست خبری گفت «درباره گزارش‌ها مبنی بر بازداشت و اخراج اتباع این کشور از افغانستان به دلیل جاسوسی “بی‌اطلاع” است.»

او به خبرنگاران گفت« به شما بگویم که روابط چین و افغانستان همواره بسیار دوستانه بوده است و همکاری ما در هر زمینه بسیار دوستانه است و به طور عادی پیش می‌رود.»

وزارت خارجۀ افغانستان ونهاد های دیگری کشور، تاکنون در این مورد چیزی نگفته اند.  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا