اخبارگزارش ها

انگلیس و دوستم و معامله های جدید

کابل، ۵ ثور، باختر
انگلیس معروف به استعمار پیر، باید متوجه حرکات و برنامه های آن بود، یک تعهد ضمنی نمی تواند٬ آخر گپ باشد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ یک تحلیلگر ارشد امریکایی فاش کرد که سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (ام آی شش) تلاش دارد که وضعیت در شمال افغانستان را مختل کند و برای انجام این کار به جنرال دوستم که در دهه هفتاد میلادی یک کارگر عادی در شبرغان بود و با ملیشه سازی رژیم چپی در افغانستان به شهرت رسید چشم دوخته است.
‹آنتونی کردزمن تحلیلگر ارشد آمریکایی به روز نامه ایندیپندنت گفته است «سازمان اطلاعات مخفی انگلیس حدود 250 میلیون دالر کمک مالی و تسلیحاتی در اختیار عبدالرشید دوستم قرار داده است».
دوستم با در یافت این پول ماموریت خواهد داشت که وضعیت در شمال افغانستان را دچار تشنج سازد و در نهایت برای خود در گوشه یی از افغانستان جا پیدا کند.
از طرف دیگر رئیس کمیته‌ امنیت و اطلاعات پارلمان انگلیس طی مصاحبه‌ یی با آدام تامسون نماینده‌ سابق این کشور در ناتو، گفته است « طبق توافقاتی که در نشست دیپلماسی آنتالیا در سوم مارچ در ترکیه به عمل آمده است (۲۵۰) میلیون دالر توسط دولت انگلیس از طریق سازمان اطلاعاتی آن کشور در اختیار جنبش ملی به رهبری جنرال دوستم قرار خواهد گرفت».
اگر به سیر حوادث در روز های اخیر در شمال افغانستان و گفته های دوستم و نزدیکان وی که می گویند به زودی به افغانستان باز خواهند گشت این اخبار که در آن ادعا می شود ٬ دوستم برای ناامنی های شمال افغانستان از انگلیس پول و برنامه گرفته است به واقعیت نزدیک است.
از دید مردم افغانستان و سیاست ورزان کشور های استند که با شیوه های گوناگون تلاش دارند که وضعیت در افغانستان به خصوص شمال را دچار تشنج کنند، این کشور ها در فکر صدور نا امنی به آسیای میانه و روسیه اند و افغانستان را دهلیز عبور به این ناهنجاری انتخاب کرده اند وتلاش دارند با دادن کمک‌های مالی و تسلیحاتی به جنرال دوستم، شمال افغانستان را درگیر بحران سازند.
با آن که سفیر بریتانیا برای افغانستان که کارش را در قطر دنبال می کند در دیدار با امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ کشور گفته است « حکومت کشورش٬ مخالفان امارت اسلامی را هیچ نوع کمک نمی کند» او تأکید داشته است «سیاست بریتانیا عدم حمایت از مخالفان مسلح در برابر حکومت جدید افغانستان است و لندن چنین اقداماتی را مفید نمی‌داند، مگر این گفته ها نمی تواند آخر کار باشد زیرا کار نهاد های استخباراتی معمولا پنهان از نهاد های دیپلماتیک انجام می شود».
از طرف دیگر با درنظر داشت سطح درک ضعیف که دوستم از سیاست و حکومتداری دارد، ابزار شدن او در این گونه معاملات بعید نیست، ابزاری بودن این سیاستگر که فاقد سواد بوده است، از وی در سقوط چندین نظام در افغانستان استفاده شده است.
مولوی عبدالحق وثیق رییس استخبارات امارت اسلامی در تازه ترین اظهاراتش گفته است: تمام تکتیک های دشمنان برای خراب کردن اوضاع امنیتی شکست خوردنی است. مولوی وثیق می گوید « حلقه هایی که در نتیجه اشغال به وجود آمدند و زیر چتر آن رشد کردند، می کوشند امنیت عمومی را تهدید کنند».
مگر او تاکید دارد که امارت اسلامی؛ اجازه تهدید اوضاع را نمی دهد، این امارت اسلامی است که حرف اخیر را می زند، تعهد امارت اسلامی به مردم افغانستان اعادۀ ثبات در کشور است، همچنان به کشور های همسایه ها و کشور های دیگر این اطمینان داده شده است که از خاک افغانستان در برابر هیچ کشور کار گرفته نخواهد شد.
این گفته ها یک پیام خوش برای مردم و یک پیام مایوس کننده برای آنانی است که فکر می کنند می توانند اوضاع را در کشورمختل کنند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا