سیاستاخبار

امارت اسلامی خواستار حل مسایل از مسیر گفت‌وگو است

کابل/ ۳۰ حمل/ باختر 

امارت اسلامی افغانستان  به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد کشور های دیگر ‌‌به خصوص همسایگان استفاده کند، اما پاکستان ادعا دارد که تروریستان از خاک افغانستان بر ضد پاکستان استفاده می کنند.

از آن جایی که محورسیاست خارجی امارت اسلامی افغانستان را بی طرفی وعدم دخالت در امور دیگران تشکیل می دهد، بناً رهبران امارت اسلامی افغانستان  مکرراً تاکید کردند که به هیچ کشوری اجازه  نمی دهند که از خاک افغانستان برضد کشور های دیگر به خصوص همسایگان استفاده کنند.

اما اسلام آباد  ادعا کرده است که جنگجویان مسلح تحریک طالبان پاکستان در آن سوی خط دیورند در افغانستان پنهان شده اند و‌هرگاهی بر ضد پاکستان حملات تروریستی را انجام می دهند.

امارت اسلامی افغانستان این ادعا پاکستان را رد کرده و پیوسته از پاکستان خواسته است هرگاه مشکل و سوء تفاهمی وجود داشته باشد می توان آن را از مسیر گفت‌وگو های سازنده حل  کرد تا امنیت در منطقه بیشتر تامین شود.

با آن که معضل موجود میان تحریک طالبان پاکستانی و حکومت آن کشور یک موضوع داخلی آن کشور است اما امارت اسلامی افغانستان خواهان یک راه حل  سالم که به نفع منطقه و هم به منفعت مردم پاکستان است.

برای افغانستان ثبات در پاکستان ارزش دارد مرز مشترک۲۵۷۰کیلو‌متری، شراکت تجاری همچنان٬ مشترکات فرهنگی، قومی و ‌مذهبی این دو کشور را با هم پیوند داده است.

این کشور در نشست های بین المللی موقف خوبی در حمایت از امارت اسلامی ومردم افغانستان داشته است و  در جریان چهل و چند سال جنگ در افغانستان از میلیون ها مهاجر افغان پذیرایی و میزبانی کرده است.

اما ماجراجویی های چون حملات هوایی و موشکی و یا هم فشار بالای مهاجرین افغان به دلایل سیاسی می تواند قلوب  مردم افغانستان را جریحه دار کند٬ امری که پاکستان باید از آن پرهیز کند و آن چنان که امارت اسلامی می گوید٬ مشکلات و سوء تفاهم ها را از مسیر گفت‌وگو ودیالوگ حل کند٬ با ادامه تشنج  تنها آنانی سود خواهند برد که تلاش دارند جنوب آسیا همچنان یک مکان  متشنج  باقی بماند تا به اهداف راهبردی شان برسند. ماری نبرد آئین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا