سیاستاخبارگزارش ها

امارت اسلامی؛  نگرانی‌‌ها دربارۀ تهدید‌های امنیتی از مرزهای افغانستان بیجا است

کابل /۸  جدی / باختر

امارت اسلامی بار دیگر اعلام کرده است که نگرانی ها  در باره تهدید های امنیتی از مرز های افغانستان بیجا است .

این گفته درست زمانی بیان شده است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در تازه ترین گفته هایش از وخیم شدن وضعیت امنیتی در مرز های تاجکستان با افغانستان ابراز نگرانی گرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در ملاقات با امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان گفته است که وضعیت امنیتی در مرز افغانستان و تاجیکستان نگران کننده است.

او  خطاب به رییس جمهوری تاجیکستان گفته است: طبق توافق ما، مقداری تسلیحات و تجهیزات برای تقویت نیروهای مسلح تاجیکستان تحویل داده شده است تا تاجیکستان بتواند به طور موثر با هر گونه تهدیدی مقابله کند که از خارج برای کشور شما سرچشمه می‌گیرد.

مگر معاون سخنگوی امارت اسلامی  نگرانی ها دربارۀ وضعیت امنیتی در مرز میان افغانستان و تاجیکستان را “بیجا” خوانده و می‌گوید که هیچ تهدیدی از افغانستان متوجۀ کشورهای منطقه نیست.

انعام‌الله سمنگانی، در یک پیام صوتی به خبرنگاران گفته است که هیچ “تهدید بل‌الفعل و بل‌القوه” از افغانستان به کشورهای همسایه و منطقه متوجه نیست.

او تاکید داشته است: “امارت اسلامی افغانستان …چنانکه در داخل کشور امنیت را تامین کرده از مرزهای کشور هم حراست و حفاظت می‌کند و نگرانی‌های که در این مورد مطرح می‌شود بیجا است.”

معاون سخنگوی طالبان همچنین گفته است تا کنون هیچ تهدیدی از افغانستان به کشورهای همسایه و منطقه پیش نشده است و آنان برای تامین امنیت مرزهای این کشور متعهد اند.

از دید آگاهان سیاسی افغانستان٬ شماری از کشور روی برنامه های راهبردی که خود دارند در صدد توسعه نفوذ شان در میان کشور های منطقه اند و به همین دلیل مشکلات در افغانستان را بزرگ نمایی می کنند.

باید گفت که مقام های ازبکستان تاکنون چند بار گفته اند که با به قدرت رسیدن امارت اسلامی در افغانستان هیچ نشانه که حاکی از تهدید دربرابر این کشور از سوی امارت اسلامی باشد٬ندیده اند٬ ترکمنستان همسایه دیگر افغانستان نیز نظر مشابه دارد٬ ایران  هم گفته است که وضعیت جاری در افغانستان٬ ایجاد فرصت های اقتصادی و تجاری است و ایران و امارت اسلامی  شیوه همکاری  با یکدیگر دارند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا