اخبارUncategorizedگزارش ها

افغانستان برای تثبیت موقعیت خود٬ به یک نمایندۀ فعال در سازمان ملل نیاز دارد

کابل/ ۱۶ قوس / باختر
شماری از آگاهان سیاسی می گویند که برای تثبیت موقعیت افغانستان و گسترش اندیشۀ تعامل با امارت اسلامی٬ نیاز است که کرسی افغانستان در سازمان ملل به نمایندۀ امارت اسلامی واگذار شود.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ این گفته های آگاهان سیاسی درست زمانی مطرح می شود که روز گذشته٬ مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ یی از تعویق تصمیم‌گیری در مورد اعطای کرسی افغانستان و میانمار به امارت اسلامی و حکومت نظامی میانمار حمایت کرد.
طبق این تصمیم، سفرای دولت‌های قبلی این دو کشور کماکان صاحب کرسی نمایندگی‌شان در این سازمان خواهند بود.
قبل از این٬ کمیته اعتبارنامه سازمان ملل متحد، به تاریخ ۱۱ قوس تصمیم‌گیری در مورد نمایندگان افغانستان و میانمار در این سازمان را به زمان دیگری موکول کرده‌ بود.
سهیل شاهین که از سوی امارت اسلامی به عنوان نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل بر گزیده شده است این تصمیم کمیته اعتبار نامۀ سازمان ملل را غیر عادلانه خوانده است.
در حال حاضر کرسی افغانستان از سوی غلام محمد اسحق زی که در حکومت پشین به عنوان نمایندۀ افغانستان در سازمان ملل گماشته شده بود اداره می شود٬ نقش او در سازمان ملل نمادین است و صلاحیت تصمیم گیری را ندارد.
آگاهان سیاسی می گویند که در حال حاضر مسئله افغانستان یکی از حاد ترین مسایل مورد بحث در مباحثات جهانی منجمله سازمان ملل است٬ نیاز است که در این سازمان کسی از افغانستان نمایندگی کند که با مرکز سیاسی کشور‹ کابل› در تماس باشد٬ دیدگاه دولت در کابل را بازتاب دهد٬ راه تعامل میان امارت اسلامی و جامعه جهانی را باز کند٬ به نگرانی های که از ناحیه افغانستان وجود دارد پاسخ گوید و در عین حال دیدگاه منفی شماری از کشور ها را در مورد افغانستان و امارت اسلامی تغییر دهد٬ بالاخره کسی در سازمان ملل باید از افغانستان نمایندگی کند که صلاحیت تصمیم گیری داشته باشد نه نقش نمادین.
این آگاهان تاکید دارند؛ برای تثبیت موقعیت افغانستان در جامعه جهانی نیاز است که کرسی افغانستان به نمایندگان امارت اسلامی سپرده شود٬ تا نمایندگی سیاسی افغانستان در سازمان ملل از نقش نمادین به یک نمایندگی فعال دیپلماتیک تغییر یابد که بتواند صدای مردم افغانستان را در این سازمان معتبر بین المللی بلند کند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا