اخبارگزارش ها

افغانستان؛ محور بحث در نشست ترویکای توسعه یافته

کابل / ۲۰  عقرب / باختر

امروز اسلام آباد میزبان  دور جدید  ترویکای توسعه یافته  است که در آن برعلاوه نمایندگان  روسیه٬ چین ٬ امریکا و پاکستان٬ سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان نیز شرکت خواهد کرد.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ در روز های اخیر تلاش های سیاسی کشور های منطقۀ در خصوص حل مشکلات در افغانستان بیشتر شده است.

امروز اسلام آباد٬ میزبان دور جدیدی از گفت وگو های چهار جانبه میان روسیه٬ چین٬ امریکا و پاکستان جمع افغانستان خواهد بود٬ روز گذشته هند ازنشست مشاوران امنیت ملی  کشورهای اطراف افغانستان با محوریت بحث روی مسئلۀ افغانستان  میزبانی کرد٬ قبل از آن٬ ایران میزبان وزیران خارجه کشور های همسایه افغانستان بود٬ نشست تهران با تغییر اندک زمان از نشست مسکو برگزار شد٬ نشستی  که به میزبانی وزارت خارجۀ  روسیه برگزار شد و تمرکز آن روی مسئلۀ افغانستان بود.

نشست کشور های شامل ترویکای توسعه یافته می تواند نمونۀ دیگری از شکل گیری اجماع در مورد افغانستان باشد٬ فرق نشست جاری در اسلام آباد نشست های دیگر در این است که در نشست اسلام آباد نمایندۀ امارت اسلامی افغانستان  به گونۀ مستقیم شرکت می کند٬ که می تواند دیدگاه و نظر دیگران را بداند  و در عین حال دیدگاه و نظر امارت اسلامی را در خصوص مسایل مربوط به افغانستان  را ارائه کندو در نهایت باعث ایجاد گفتمان میان امارت اسلامی و کشور های دیگر شود.

در حالی که در نشست دهلی  و یا نشست های که در  تهران و مسکوبرگزار شد نمایندۀ از امارت اسلامی حضور نداشت٬ با آنهم امارت اسلامی از هر نشست و اجماع که بتواند از بارمشکلات جاری در افغانستان را  بکاهد استقبال کرده است و تاکید داشته که امارت اسلامی٬ راه تعامل و همکاری  با کشور های منطفۀ را در پیش گرفته است.

از دید مردم افغانستان٬ با تسلط امارت اسلامی برکابل٬ وضعیت امنیتی در کشور سیر مثبت داشته است و دیگر نگرانی از ناامنی وجود ندارد و آنچه به نام مشکل در افغانستان قابل تعریف است مشکلات اقتصادی است٬ و یا هم تاخیر در  روند  داد دو ستد تجاری است که این مشکل بیشتر جنبه بیرونی دارد٬ اگر دارایی های منجمد شده افغانستان آزاد شود٬ نهاد های بین المللی منجملۀ بانک جهانی همکاری های خود را با افغانستان از سر گیرد و کشور های همسایه در حق ترانزیت افغانستان مشکل تراشی نکنند و راه های همکاری تجاری و اقتصادی را سهل کنند٬ بدون شک هیچ مشکلی در افغانستان باقی نمیماند.

نشست چهار جانبۀ میان روسیه٬ چین٬ امریکا و پاکستان که که رسانه های روسی به آن ترویکای توسعه یافته نام داده اند؛ درست زمانی برگزار می شود که مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیر در اسلام آۤباد است .

مولوی امیرخان متقی  در طول اقامت ۳ روزۀ خود در اسلام آباد با مقامات ارشد پاکستان از جمله وزیر امور خارجۀ این کشور دیدار خواهد کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان اعلام داشته است: تحولات اخیردر روابط دو کشور همسایه، تقویت تجارت مشترک، تسهیل ترانزیت، ، حمل و نقل زمینی و هوایی، توسعۀ ارتباطات مردمی و گسترش ارتباطات منطقه‌ یی در دستور کار مذاکرات پاکستان و افغانستان قرار دارد.

اعضای ترویکای که پاکستان یکی ازآنها است متعهد به ارائۀ کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و ارسال فوری کمک و حمایت‌های اقتصادی برای کاهش مشکلات مردم این کشور اند.

پیش‌تر سخنگوی دولت پاکستان با ابراز نگرانی نسبت به تشدید بحران انسانی در افغانستان از جامعۀ جهانی به ویژه جهان اسلام خواستار اقدام فوری برای کاهش آلام و مشکلات مردم افغانستان و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور شده است.

مردم افغانستان از اقداماتی که بتواند از بار مشکلات در کشور شان بکاهد استقبال می کنند مگر تاکید دارند که نباید دید کشور های منطقه  و فرا منطقه نسبت به افغانستان تنها یک دید امنیتی باشد٬ مسوولان نظام جدید در افغانستان مسوولیت های شان را در قبال مردم می دانند و در عین حال به کشور های منطقه  اطمینان داده اند که افغانستان هیچگاه عامل ناامنی برای دیگران نخواهد بود٬ پس لازم است که کشورهای خارجی بدانند که افغانستان هرگز منبعی برای ناامن کردن دیگران نیست و باید از بحث مسایل امنیتی در قبال افغانستان به بحث همکاری و همگرایی با افغانستان رو آورند.

کشور های خارجی منجمله اعضای ترویکای توسعه یافته باید در ایجاد فرصت های اقتصادی و کاهش در مشکلات تجاری و ترانزیتی با افغانستان همکاری کنند٬ هر قدر افغانان به ثبات اقتصادی دست یابند به همان پیمانه ثبات امنیتی میسر می شود٬ امید کشور های بیرونی بر جای پیچیدن روی مسایل امنیتی در افغانستان٬ بر ایجاد و حمایت ار فرصت های اقتصادی در این کشور تمرکز داشته باشند.  تحلیل سیاسی 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا