سیاستTOP

اعلامیۀ شورای عالی مصالحۀ ملی

کابل / 26 دلو / باختر
اعلامیۀ شورای عالی مصالحۀ ملی در پیوند به‌ سالروز خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان.
بیست ‌و ششم دلو، مبارزه، ایثار و قربانی مردم افغانستان به ثمر نشست و قشون اشغالگر شوروی سابق سرافکنده از افغانستان بیرون شدند.
نیروهای قشون سرخ در ششم جدی 1358 به کشور هجوم آورد و رژیم دست ‌نشاندۀ خود را به قدرت رساندند، پس از آن، رژیم کمونیستی به کمک تجهیزات و نیروهای سرخ از هیچ جنایت ضد بشری و نقض قوانین بین‌المللی، دریغ نکردند.
قشون 120 هزار نفری شوروی سابق، مجهز به پیشرفته‌ ترین جنگنده‌های نظامی و سلاح‌های مدرن بود؛ اما با مبارزۀ سرسختانه و شجاعانۀ ملت ما مواجه شدند و این ایستادگی و مقاومت در تاریخ مبارزات آزادی‌خواهانۀ ملت‌ها کم‌ نظیر بود.
درنهایت، نیروهای شوروی سابق پس ازده سال جنگ و ویرانی در برابر جهاد و مقاومت مردم افغانستان شکست را پذیرفتند و با ندامت، تلفات و خسارات هنگفت، افغانستان را ترک کردند.
جهاد و مقاومت مردم افغانستان مناسبات حاکم بین‌المللی را برهم زد و راه را برای آزاد کردن سایر ملت‌های محروم باز کرد.
متأسفانه، در دورۀ اشغال ده ساله، افغانستان به ویرانه مبدل شد، بیش از یک میلیون تن شهید شدند، ده‌ها هزار تن معلول شدند و میلیون‌ها تن دیگر مجبور به مهاجرت به کشورهای خارجی شدند.
قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق اگرچه با ناکامی و شکست افغانستان را ترک کرد؛ اما پشت سر خود، ویرانی‌های عظیم و مصیبت‌های فراوانی به جا گذاشت.
پیامدهای حضور نیروهای اشغال‌گر شوروی سابق هنوزهم درافغانستان پیدا است و فرهنگ سنت کودتا و حضور تروریزم در زمان اشغال اساس‌ گذاری شد و سبب ادامۀ جنگ و خشونت در کشورما شد.
امیدواریم که تلاش‌های جاری در راستای تأمین صلح زمینه را برای پایان جنگ چهل ساله و قطع خشونت‌ ها فراهم سازد تا ملت ما به آرامش و توسعه دست یابد و ما از هر اقدام عملی برای تحقق صلح استقبال می کنیم و صلح را از هر اولویتی ضرورتر می‌دانیم.
در پایان، بار دیگر با تقبیح کردن تجاوز شوروی سابق، بیست وششم دلو، روز پر افتخار پیروزی ملت مجاهد افغانستان بر قشون سرخ را به همۀ ملت قهرمان و سربلند تبریک می‌گوییم. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا