اعلامیهاخبارجامعهTOP

اعلامیه اداره ملی حفاظت از محیط زیست

کابل13 حوت باختر
روز جهانی حیات وحش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی به تصویب رسید و قرار شد پس از آن همه ساله تاریخ سوم مارچ منحیث روز جهانی حیات وحش در سطح جهانی گرامی داشت به عمل می آید.
روزسوم مارچ روزی است که درآن کنوانسیون سایتیس درسال ۱۹۷۳ به تصویب رسیده است. این معاهده یکی ازمهمترین اسناد جهانی درراستای حفظ تنوع حیات وحش بوده و طبق مفاد این معاهده هرگونه تجارت حیات وحش نباید منجر به خطرانداختن انواع حیات وحش ویا انقراض آنها درطبیعت گردد. افغانستان خوشبختانه عضویت این میثاق را دارا میباشد .
اداره ملی حفاظت محیط زیست به ارتباط حفاظت حیات وحش فعالیت های ذیل را انجام داده است: ارزیابی و مطالعات ۱۴۹ نوع حیات وحش وشامل نمودن آنها در لست سرخ ،تحقق هدایت شماره ۱۱۴ مورخ ۱۰/۲/ ۱۴۴۴ مقام عالی امارت اسلامی افغانستان ، باز گرداندن ۳۸۳ بال پرنده، ۱۴ راس حیوانات وحشی از دست قاچاقبران حیات وحش و رهایی آنها به طبیعت، تهیه طرزالعمل تجارت بین المللی حیات وحش و نباتات ، تنظیم تجارت بین المللی حیات وحش و تقویت عواید ملی کشور، نظارت از مارکیت های خرید و فروش پرنده گان و حیوانات وحشی ، تهیه و ترتیب مواد تبلیغاتی به ارتباط حفاظت و جلوگیری از شکار و قاچاق حیات وحش و اعلان ساحات حفاظت شده به منظور حفاظت حیات وحش.
حیات وحش نقش مهمی را در تحول و توسعه زندگی و جوامع انسانی بازی نموده است . تهدیدها و فشارهای مختلفی که بر حیات وحش وارد می‌شوند به حدی است که اگر توجهی جدی در سطح ملی و جهانی نسبت به این مسئله صورت نگیرد، تنوع حیات به صورت اساسی رو به کاهش میرود و نسل‌های آینده از داشتن بسیاری از انواع وحش محروم خواهند ماند. ازدست دادن حیات وحش، زنگ خطری برای ادامه حیات بشر و نسل‌های آینده است، چرخه تنوع حیات با چرخه حیات انسان ها پیوند عمیق و ناگسستنی دارد.
ما اگر خود را به عنوان اشرف مخلوقات میدانیم به این نكته مهم توجه كنیم كه آنها را نیز خداوند متعال كه خالق ما انسان ها نیز می باشد ، خلق كرده است. اوست كه برای تك تك مخلوقاتش تصمیم می گیرد كه آنها را چه زمانی بدنیا آورد وچی زمانی از دنیا ببرد و خداوند به آنها نیز حق زیستن داده و ما چگونه به خود اجازه می دهیم که در كار خداوند توانا دخالت كنیم ومخلوقات خداوند را نابودسازیم .
امید است تا ملت افغانستان براهمیت انواع حیات وحش پی برده ازتجارت وشکار بی رحمانه حیات وحش خودداری ورزیده ونگذارند تا این مخلوقات زیبای خداوندی درمعرض خطرونابودی قرارگیرند، بقای حیات وحش نه تنها برزیبای طبیعت می افزاید بلکه نسل های بعدی می توانند اززیبای آن نیز مستفید وبهره مند گردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا