اخباراقتصادTOPجامعه

ازبکستان؛ دریک‌هزارو۶۰۰ هکتارزمین در افغانستان، باغ و ساحات زراعتی احداث می‌کند

 

کابل، ۴ قوس، باختر

قرار است ازبکستان درمساحت یک هزار و ۶۰۰ هکتار زمین در افغانستان باغ و ساحات زراعتی احداث کند.

دفتر مطبوعاتی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در خبرنامه‌یی نوشته است:بر بنیاد سه تفاهم‌نامه جداگانه که میان مسوولان این وزارت و وزارت زراعت ازبکستان به امضا رسیده است، در مساحت یک هزار ۶۰۰ هکتار زمین باغ‌های انگور، باغ‌های با سیستم آبیاری قطره‌ای، مزارع پنبه، گندم، فالز های خربوزه و سبزیجات در افغانستان احداث ‌شود.

در خبرنامه آمده است که ازبکستان در احداث باغ‌های مختلف النوع در  مساحت ۱۰۰ هکتار زمین، تطبیق آبیاری قطره‌ای در ۵۰۰ هکتار باغ میوه‌های مختلف النوع، بذر تخم اصلاح شده گندم و پنبه در مساحت ۵۰۰ هکتار زمین و بذر سبزیجات مختلف النوع و خربوزه در ساحه ۵۰۰ هکتار زمین، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان را همکاری می‌کند.

خبرنامه می‌افزاید که این باغ‌ها و کشتزارها به همکاری تخنیکی و مالی کشور ازبکستان در همکاری با متخصصان سکتور زراعت افغانستان در ولایت‌های مختلف کشور که آب، خاک و اقلیم مناسب دارد احداث می‌شود.

براساس این خبرنامه؛ این تفاهم‌نامه‌ها از سوی مسوولان زراعت دو کشور با حضور مولوی صدراعظم عثمانی، معین وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان و جمشید خواجه یوف وزیر زراعت ازبکستان در شهر تاشکند به امضا رسیده است.

هم‌چنان این وزرات، از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان افغانستان و پوهنتون زراعتی ازبکستان نیز خبر داده و بیان کرده که بربنیاد این تفاهم‌نامه قرار است متخصصان دو کشور تجارب شان را در بخش‌های زراعت، آبیاری و مالداری با یک‌دیگر شریک کنند.

گفته شده است که این تفاهم‌نامه زمینه فراگیری آموزش‌های کوتاه مدت و میان مدت را به ۶۰ تن دهقان و متخصص وزارت زراعت کشور در آن پوهنتون مساعد می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا