سیاستاخباراقتصادTOP

ازبکستان، افغانستان را درساخت کانال خوش تیپه، کمک تخنیکی می کند

کابل ۲۳ حوت باختر
معاون اقتصادی ریاست الوزرا در دیدار با وزیر امور خارجه ازبکستان گفته است:هر دو کشور درزمینه‌های مختلف دارای منافع مشترک هستند و اکنون برای دستیابی به آن زمینه بهتر مهیا شده است.
دفترمطبوعاتی معاونیت اقتصادی ریاست الوزرا، در خبرنامه‌ نوشته است: ملاعبدالغنی برادر آخند، معاون اقتصادی ریاست الوزرا با بختیار سعیدوف، وزیر امور خارجه ازبکستان در قصر چهار چنارارگ، دیدار و روی همکاری های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و اتصال منطقوی صحبت کرده است.
در این دیدار، ملاعبدالغنی برادرآخند، به مشترکات میان مردم افغانستان و ازبکستان اشاره کرد و گفت که هر دو کشور در زمینه های مختلف دارای منافع مشترک هستند که اکنون برای دستیابی به آن زمینه بهتر مهیا شده است و امارت اسلامی افغانستان سیاست خارجی اقتصاد محور را دنبال می‌کند که عمدتاً بر اتصال منطقه یی متمرکز است و برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری منطقوی به ویژه ازبکستان است.
ملا برادر خواهان افزایش سطح ترانزیت میان دو کشور، توسعه روابط تجارتی، توسعه شبکه‌های راه آهن، سرمایه گذاری ازبکستان در افغانستان، انتقال برق از ازبکستان به افغانستان، حل مشکلات ترانسپورتی و گمرکی و همکاری مشترک در بخش تحصیلات عالی شد.
معاون اقتصادی ریاست الوزرا، با اشاره به مدیریت آب و توسعه زراعت گفت: کانال قوش تیپه درشمال کشور، آرزوی دیرینه مردم افغانستان بود که متاسفانه در نتیجه جنگ و ناامنی‌های پی هم نتوانستند از دریایی آمو مانند سایر کشورهای حوزه دریايی آمو به صورت معقول و مشروع استفاده کنند و با حاکمیت دوباره امارت اسلامی در افغانستان کار این کانال آغاز شده و افغانان حق خود را به دست می آورند و کشور‌های همسایه نباید نگرانی داشته باشند.
بختیار سعیدوف، وزیر امور خارجه ازبکستان گفت که موقف استفادۀ افغانستان از دریایی آمو برای ازبکستان ارزش دارد و این کشورآماده است تا در بخش تخنیکی این کانال و همچنین دراجرای سیستم‌های آبیاری عصری با امارت اسلامی همکاری کنند.
سعیدوف، با اشاره به روابط «دوستانه» افغانستان و ازبکستان گفت: کشورش آمادگی دارد در آینده نزدیک میزبان سفیر امارت اسلامی افغانستان درتاشکند باشد تا بتواند روابط سیاسی و اقتصادی را با افغانستان گسترش دهد.
به گفته‌وی؛ ازبکستان می‌خواهد در بخش تولید برق از زغال سنگ در افغانستان سرمایه گذاری کند، همچنان اتصال منطقه‌ ازطریق افغانستان، پروژه افغان- ترانس رامهم خواند که باید عملی شوند.
باید گفت که وزیر خارجه ازبکستان درراس یک هیئت سی نفری به کابل آمده است که در ترکیب آن شماری از اعضای کابینه و نماینده‌گان سکتور خصوصی ازبکستان شامل اند.
وزیر امور خارجه ازبکستان قبل از دیدار با ملا عبدالغنی برادر، با ملامحمد حسن آخند، رییس الوزرای امارت اسلامی افغانستان دیدار کرده است و گفته است در آینده نزدیک تیم مسلکی و متخصص ازبکستان برای بررسی تخنیکی پروژه آهن افغان – ترانس به افغانستان سفر خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا